Vin

15. januar 2010

Bookmark and Share

Du kan modtage
Carlo Merollis vinhistoirer
og købe de omtalte vine
ved at tilmelde dig
nyhedsbrevet på
www.carlomerolli.dk >>


En god vinven spurgte:
"Har du læst den artikel om Barolo 2005 i Berlingeren for nylig?
Dejlige vine, men sikke priser! Hvorfor skal Barolo være så dyr?"

Spørgsmålet er ikke uvæsentligt og da svaret kan interessere nogle af jer, vil jeg prøve at give mit bud på det.

Men først lad os kigge lidt på hvilke Barolo artiklen den 14. januar 2010 handlede om:

Pira cru Marenca, Serralunga, 479,- kr.
Massolino cru Margheria, Serralunga, 575,- kr.
Giacomo Conterno cru Cascina Francia, Serralunga, 1.095,- kr.
Principiano cru Boscareto, Serralunga, 499,- kr.
Conterno-Fantino cru Sorí Ginestra, Monforte, 350,- kr. (ved 12)
Clerico cru Ciabot Mentin, Monforte, 639,-
Aldo Conterno cru Romirasco, Monforte, 1.100,-
Renato Ratti cru Rocche La Morra, 250,- kr. (ved 12)
Voerzio Roberto cru Brunate, La Morra, 1.395,- kr.
Sandrone cru Cannubi Boschis, Barolo, 700,- kr.
Mauro Veglio cru Gattera, La Morra, 299,- kr.
Revello cru Conca, La Morra, 375,- kr.
Altare cru Arborina, La Morra, 750,- La Spinetta cru Campé, Grinzane, 1.050,-

(14 vine for 9.556,- kr. Gennemsnitlig pris: 682,58 kr./flasken)

For det første kan vi se, at de allesammen er cru-vine, altså enkeltmarksvine, hvis produktion er lavere end standardvine fra samme producent.

Priserne er tilsvarende højere.
Hvilket fører videre til den næste betragtning:
udbud og efterspørgsel.

Det er hverken producenten eller importøren, der sætter prisen: det er markedet.
De smagte navne hører til eliten i distriktet.

Var der en klassification à la Bordeaux, ville disse vine høre til premier cru eller toppen af deuxième cru.

Som jeg kan se det, er de hverken dyrere eller billigere end tilsvarende kvaliteter i Bordeaux, Bourgogne og Napa Valley, hvis dollarkursen ellers tillod det.

Mange af disse navne har en forholdsvis lang historie bag sig, et arkiv af kvalitet og holdbarhed, som man også betaler for.

Nogle er dygtigere til at markedsføre sig end andre:
man betaler også for "navnet" - men alle garanterer køberen en kælderværdighed og en status, som er anerkendt af en bredt omfattende international community af vinelskere og -samlere.

Naturligvis er der importører, der "smører lidt tykt på", især hvis de ikke er afhængige af italiensk vin alene for deres omsætning.

Andre foretrækker at sælge færre flasker men med en god avance. Men i det hele taget spiller importørens avance, i denne sammenhæng, en meget lille rolle.

Betyder det, at Barolo kun er reserveret en elite af velhavende forbrugere?
Svaret ville være
“ja, så længe vi ønsker at købe, sammen med navnet, en bekræftelse af vor evne som købere og "vinkendere".

Samme effekt kender vi fra "the brands" i andre brancher: ure, sko, tøj, biler osv.

Et produkt bliver ikke til "et brand", hvis det ikke er godt, fra starten. Engang det er etableret som kvalitetsprodukt, kommer man til at betale også for navnet.

Hvis man turde satse på navne, der ikke endnu er kendte, på nye aktører på scenen og på producenter "der ikke kan engelsk", ville man opdage Barolo (og for den sags skyld andre vine i alle distrikter), der er til at drikke og til at betale.

Det gælder om at bringe smagen i fokus - og kigge på etiketten bagefter.

Det burde være jeres valg, der giver vinen prestige, og ikke vinen der købes for at tilføre jer prestige.

POINTEN I al beskedenhed er det, jeg prøver at gøre, og researcharbejdet er ikke af de..... kedeligste!

På den måde kan man skovle Barolo frem, som sagtens kan spise kirsebær med de ovenstående og samtidig byde på en pris, der ikke afhænger af "the brand".
Endnu...

Den aktuelle lagerbeholdning viser, at de fleste af jer har forstået pointen:

81 x flasker Schiavenza cru Broglio, 2005, Serralunga, 215,- kr./flasken

123 x flasker Schiavenza crú Prapó, 2005, Serralunga, 225,- kr./flasken

Broglio 2005 er den mere parate, mens Prapó bekræfter sit ry som "long distance runner".

Pointen og snakken bliver kun mere interessant, når vi udvider ovenstående betragtninger til emnet: årgangene. Men om dette en anden gang.

Lige nu et tilbud til de (nye) Friadgangister, der ønsker at prøve disse to vine mod en hvilken som helst af ovenstående: dråbe mod dråbe, krone mod krone.

Ved køb af mindst seks flasker gerne blandet af de to cru-vine fra Schiavenza: fast prøvepris: 1.200,- kr og sponsoreret fragt overalt i landet.

For at bestille send blot en svarmail til
info@carlomerolli.dk >>
med teksten "CRU" i Emne/Subject.
Prisen: 1.200,- kr.
Fragt: 0,- kr. overalt i landet.

Ciao,
Carlo


PS:
Tilbuddet gælder kun, så længe ovennævnte beholdning haves.

Retur til
Vin <<


Carlo Merollis vinhjørne
Marts 2010
Vin, der har gjort indtryk >>

Artikler
Om Barolo >>

Detaljerede vinkort over
Italiens
bedste
marker
fra Carlo Merolli >>



Links
Carlo Merolli.dk >>
Carlos wbshop >>


Carlos nyhedmails er en
guldgrube af vinhistorier,
man både bliver i godt
humør, og ikke mindst
også "mere vinklog"
af at læse.


Du vil fremover
kunne læse udvalgte
nyhedsmails fra
Carlo Merolli på
www.italy.dk.

Ønsker du fornøjelsen
af alle Carlos mails
skal du blot tilmelde dig på
hans hjemmeside,
-syl

Copyright © 2000 - 2015. Tutti i diritti riservati. Charlotte Sylvestersen - Milano >>