Venedig

2009
Bookmark and Share
Venedigs borgmester forsikrer,
han ikke har solgt lagune-byen til Coca Cola


- Hvis Venedig skæbne er at prostiture sig, så lad det dog ske - som Venedigs traditioner byder det - på det højeste niveau!

Så katagorisk udtaler Pietro Bortoluzzi, der er formand for højrepartiet National Alliancens grupppe i Venedigs byråd.

Han mener, at Coca-Cola har fået et alt for billigt tilbud, som nemt kunne have indbragt kommunen mere end de "sølle" 520.000 euro om året.

Artikel fra februar 2009
- Det er ikke en invasion, gentager Venedigs borgmester Massimp Cacciari i disse dage lagune-byens indbyggere.


Venedig kommune har indgået en aftale med Coca-cola, der mod at stille omkring 60 drikkevare-automater op på strategiske steder i byen i løbet af de næste fem år betaler kommunen 2,1 million euro plus en del af automaternes omsætning.

Cacciari er blevet beskyldt for på den måde at have solgt byen til den mulitnationationale koncern - og det er ikke første gang Cacciari og Coca Cola er kommet i søgelyset.

Inden dette års karneval mente nogle nemlig at have opdaget en aftale, der gjorde Coca Cola til hovedsponsor for Venedigs store fester, der udover karnevallet er den historiske regatta "Regatta Storica", Redentore-festen og Nytåret.
Men også her forsikrede borgmester Cacciari, at læskedrik-firmaet blot er én af mange sponsorer.

- Der er krise, vi er nødt til at organisere os og vide, hvordan vi kan sælge os selv, lyder Cacciaris forklaringer.

- Vi har lavet en marketing-aftale ligesom mange mange andre byer i verden gør det.


Borgmesteren forsikrer, at sponsoraftalen er lavet i overenstemmelse med Kulturministeriets anvisninger og regler.

38 automater - uden Coca Cola varemærke - bliver sat op ved "Vaporetto"-stoppesteder. 4 andre automater kommer til at stå ved de offentlige toiletter ved “Giardinetti ex Reali” tæt ved Markus Pladsen, mens enkelte andre automater bliver sat op på de store både, der sejler folk og turister rundt i den nordlige del af Lagunen.

Slunkne kommunale kasser

At kommuner fattes penge er ingen nyhed.

Men netop nu begynder de italienske kommuner at mærke konsekvenser af Berlusconis valgløfte om at fjerne ejendomsskatten ICI på italienernes primære bolig.


Den skat var en af kommunernes få direkte indtægtskilder.
Uden ICI kan kommunerne tjene penge netop på reklamer af enhver art - og det forklarer de tætte italienske skilteskove.

Kommunerne tjener også penge på at udleje fortove og pladser til barer og restauranter, men udover disse muligeder, så er de italienske kommuner henvist til de bloktilskud, de modtager direkte fra statsadministrationen i Rom.
Der er ingen selvstændig kommuneskat, der ryger direkte i byernes kasser i Italien.

-syl

Retur til
Venedig <<


Artikler



Firenze har fået
copyright på
byens lilje >>

Venedig og sponsorerne
Bilmærket "Lancias" nyeste modeller kan beundres på Doge Paladsets stilladser.

Swatch-ure sponsorerede restaureringen af Marciana Biblioteket.

Replay Jeans fik deres reklame på Ca’ Rezzonico (Pris en halv million euro for to år), mens det eksklusive ur-mærke Bulgari renoverede Den Gyldne Trappe i Doge Paladset.


Copyright © 2000 - 2012. Tutti i diritti riservati. Charlotte Sylvestersen - Milano >>