Venedig

2008 - 2012
Bookmark and Share
Broerne i Venedig:
Den fjerde bro over Canal Grande åbnede i 2008






Der findes 150 kanaler i Venedig, og 446 broer over dem.

De andre broer over Canal Grande:

Ponte di Rialto:
Den kendeste bro er Rialto-broen midt på Canal Grande (Den Store Kanal)
Rialto blev bygget mellem 1587 og 1592, og et lotteri sponsorerede byggeriet.


Rialto-broen

Præmierne i lotteriet var retten til at have en forretning på broen, der strategisk forbinder handelsgaderne "Mercerie" med markederne.





Ponte dell'Accademia
Akademi-broen blev åbnet den 20. november 1854, og var oprindeligt konstrueret i jern.

Da broen forfaldt udskrev man en konkurrence om et nyt projekt, der blev vundet, men aldrig konstrueret, af Torres og Briazza.



I stede byggede man en træbro efter et proket af ingeniøren Eugenio Mozzi, som stod færdig den 15. januar 1933.
Siden er der tilført jern-elementer til træbroden.

Ponte degli Scalzi
Direkte oversat betyder det de "skoløses bro" - efter en munkeorden, der sagde nej tak til sko.

Broen ligger umiddelbart efter Santa Lucia-stationen ved begyndelsen af Canal Grande og den store gade "Lista di Spagna".



Oprindeligt lå den østrigske jernbro her, mens broen i dag er konstrueret med sten fra Istria - igen af ingeniøren Eugenio Miozzi, og broen blev indviet den 4. maj 1932.


Andre berømte Venedig-broer


Sukkenes bro

Il Ponte dei Sospiri forbinder Palazzo Ducale-Doge Paladsen med "i piombi" med fængslet.



Fangerne blev efter deres dom ført over broen til bly-cellerne i fængslet.

Halm-broen

Il Ponte della Paglia er en af Venedigs mest befærdede broer.
Alle turistbådende ligger til ved Riva degli Schiavoni og man passerer broen på vejen op til Doge Pladset og Markuspladsen.



Broen ligger tæt ved Palazzo Ducale-Doge Pladset, og navnet stammer fra byens storhedstid som handelsplads.
Tæt ved broen lagde de skibe til, som solgte halm til Østen.
Artikel fra september 2008
Natten til fredag den 12. september 2008 kunne venezianere og turister omsider spadsere over den fjerde bro over Canal Grande.

Helt præcist blev arkitekten Santiago Calatravas bro med det officielle navn "Ponte della Costituzione" åbnet kl 23.44 torsdag aften.






Det skete dog uden den rituelle overklipning af snor. Venedigs borgmester Massimo Cacciari var dog til stede, da først en masse børn efter års ventetid fik lov til at løbe over broen, der forinder busholdepladsen Piazzale Roma med Venedigs Santa Lucia togstation.

Endeløs polemik...
Broen har været klar i over et år, men endeløs polemik om de fordoblede udgifter samt en ændring af projektet i forhold til hvordan handicappede skal komme over broen, har udsat indvielsen, der oprindeligt var programsat til august i fjor.

Pas på tunge kufferter...
Venedig vil ikke have at den nye bro tager skade.
Det er således forbudt at gå over den med kufferter, der vejer mere end tyve kilo, med pakker der fylder mere end en kubikmeter, ligesom cigaretskodder, tyggegummi og andet affald er bandlyst.

Da broen blev bestilt i 2002 var prisen 4.074.906 euro og broen skulle have været bygget på 456 dage.
I stedet blev prisen på 7.273.162 euro.

Broen er 94 meter lang og blandt andet lavet af 156 "istria-sten".
Der er også anvendt 420 tons stål og 200 lamper lyser værket op i mørke.
En "svævebane" til handicappede er dog endnu ikke færdig.


Artikel fra juli 2007
Den fjerde bro over Canal Grande
er klar sidst i august
...

Indtil 1850 var den imponerende Rialto-bro den eneste bro over Canal Grande i Venedig.

Men i løbet af få år konstruerer østrigerne hele to broer mere over den store kanal.
Begge broer var i jern - den ene lå ved Santa Lucia togstationen og den anden tæt ved Akademiet.


Siden da har man ofte diskuteret flere broer over kanalen, men den fjerde bro bliver først nu en realitet, og det er den spanske aritekt og ingeniør Santiago Calatrava, der står for projektet, og broen har da også foreløbigt fået hans navn.


Tegning af Ponte Calatrava

Calatrava-broen skal forbinde Piazzale Roma - der er endestation for både bybusser og mange bil-turister, og forbinder pladsen med området tæt ved Santa Lucia Stationen på den anden side af Canal Grande.


Ponte Calatrava kommer til at forbinde Piazzala Roma
med togstationen Santa Lucia



Broens elementer bliver sat op i løbet af august 2007




-syl

Retur til
Venedig <<


Retur til
Arkitektur <<


Tag "færgerne"
over Canal Grande

Langs med den store kanal finder du skilte, der fører dig ned til små "færgelejer", hvor store gondoler sejler dig over kanalerne i dagtimerne
for beskedne € 0.50
(2012-priser, red.).

Det er med andre ord den billigste gondol-tur i byen - og så sparer man tid, når man skal over på den anden side af Canal Grande.



Copyright © 2007-2012. Tutti i diritti riservati. Charlotte Sylvestersen - Milano >>