Hvert år besøger over 12 millioner personer Venedig. - 80
procent er en-dagsturister Turister opholder sig i gennemsnit 3.8 dage
i Veneto og Venezia. De tilsvarende tal for Rom er 2,6 dage og 2,5 dage for
Firenze
7,2 millioner udlændinge
besøger hvert år Veneto-regionen Kunstbyer,
aktiv turisme, gastronomi og vin Kunstbyer Padova
>> Verona >> Vicenza
>> Montagnana Este Cittadella Asolo Conegliano
Chioggia >> Bassano del Grappa Soave
Oderzo Castelfranco Kurbade Abano Terme Montegrotto
Dolomitterne Cortina d'Ampezzo Belluno Asiago-højsletten
Strande Jesolo >> Cavallino
>> Lido di Venezia Porto Santa Margherita Caorle Bibbione
>> Eraclea Gardasøen med f.eks. Peschiera
>>, Lasize >>, Garda
>>, Pai >>, Malcesine
>> og Bardolino >>
Po-floden
>> og Po-deltaet >>
Vin-distrikter findes overalt i regionen - de kendeste ligger i Valpolicella-
og Soave-distrikterne tæt ved Verona >>. Veneto er også
berømt for sin produktion af brændevinen Grappa
>>
|
Artikel fra april 2002
- Vi har rent faktisk ikke verdens flotteste
strande og hav, men vi har verdens flotteste bjerge i Dolomitterne, indrømmede
regionens Venetos turistrådmand på en konference i marts 2002.
Rådmandens mål er at overtale turisterne i Venedig
og langs Adriaterhavets hotel- og campingstriber til at besøge andre dele
af regione, når de nu alligevel er i området.
Venedig
er trækplaster Med Venedig som det store trækplaster er
Veneto i Nordøst-italien nemlig den af Italiens 20 regioner, der har flest
gæster. I turistsprog bliver det til over 58 millioner besøgsdage
om året, og det tal har rådmanden lovet sin vælgere at få
op over 70 millioner inden 2005. Mere kultur end i hele
Frankrig Rådmanden fortalte videre, at regionen Veneto, der
har færre indbyggere end Danmark, faktisk råder over flere seværdigheder
og mere kulturarv end hele Frankrig i følge organisationen Unesco's opgørelser.
Erhversliv betaler halvdelen af turist-pr
Udover Venedig og de kendte strande nord og syd for lagune-byen har Veneto
mange andre tilbud, som de fleste turister endnu ikke har opdaget.
Derfor
har regionen i år bevilget 160 millioner kroner til turist-pr, som 13 konsortier
i området får del i - men kun, hvis lokale turistvirksomheder skyder
50% af kapitalen ind. Veneto er nemlig berømt for at være
bussiness-orienteret, og det har regionens politiske flertal taget konsekvensen
af. Regionen har for eksempel nedlagt de offentlige turistbureauer, og involverer
i dag erhvervslivet dirkete i turistpromotionen. Eksperter
fra Rimini Hidtil har regionen kun brugt omkring 20 millioner
kroner på pr, men nu skal der satses. Nogle af de mange penge går
til at uddanne de lokale turistmedarbejdere i at give den service, moderne turister
forventer.
De fleste turistvirksomheder i Veneto er familieforetagender,
der ikke har erfaring i eller tradition for markedsføring og efteruddannelse.
Veneto har kaldt eksperter fra Rimini til området, fordi man dèr
har vist, at man er i stand til at opfylde moderne turisters krav til turist-industrien.
Krævende turister Markedsundersøgelser
viser, at gennemsnitsturisten i 2002 ikke vil nøjes med sol og og pommes-frites,
men også vil smage lokal gastronomi og vin, og er indstillet på
at få kulturelle oplevelser også på en traditionel sol- og badeferie.
I Veneto er der rige muligheder for disse oplevelser, men tilbuddene
bliver i dag ikke markedsført tilstrækkeligt overfor
turisterne. Køb Veneto
messe Det skal den nye struktur af turist-informationen råde
bod på sammen med en ny årlige messe for turistbranchen - BuyVeneto
- der afholdes første gang i juli 2002. Her bliver branchefolk
fra 24 europæiske lande inviteret til workshops og rundture i Veneto, så
de fremover bedre kan fortælle turisterne om de mange muligheder regionen
tilbyder. -syl |