Januar 2015


Til Italien med så få bil-tunneler som muligt

- over Brenner-passet eller den smukke vej via Kufstein!

(Har du andre forslag, så skriv til charlottemilano(at)gmail.com)


Tunnel = Galleria
Llængden af en tunnel står skrevet på et skilt lige til højre for indkørslen.

På "blomster-motorvejen - Autostrada dei Fiori" - A10 - er der mellem Genova og Ventimiglia ved den franske grænse over 115 tunneler, og næsten lige så mange broer/viadukter. Denne motorvej blev konstrueret omkring 1960.

Næsten halvdelen af Europas vejtunneler befinder sig i Italien.
Omkring 250 tunneler er længere en 500 meter - 65 er længere end 3 km.


I 2016 åbner den nye jernbanetunnel under San Gottard bjerget i Schweiz - 57,072 km.
AlpTransit - a alt 153,4 km togtunneler - klar 2016 >>

Indkørsel til Frejus mellem Italien og Frankrig

Læserne på www.italy.dk på Facebook >> er i store træk enige om, at vejen over Brenner-passet er den bedste til turister med tunnel-skræk.



- Vejene over Brenner-passet er små, og naturligvis er vejen længere, men den er også meget kønnere, fortæller Susanne Brandi, der ved en fejl kom til at køre af den vej i foråret 2012. Susanne var helt sikkert på vej til Lunigiana - det ukendte Toscana, som hun har skrevet om her >> - og har du lyst, kan du leje hendes hus dernede: Serrapiana.dk >>

Også Anders Dahl Tollestrup - hans Italien kan du læse mere om på Viva Italia >> foretrækker også turen over Brenner fremfor over San Bernadino-passet i Schweiz.
- Måske fordi jeg har lidt højdeskræk ;-), skriver han.

Karsten Bernstein, der bor på en hylde nogle hundreder meter over Gardasøen har dog et alternativt forslag til folk med tunnelskræk:
Tag biltoget fra Hamborg til Verona, så sover du, men bilen og dig kører under Alperne.

Ellers er Karstens favorit den smukke vej >> over Munchen, Kufstein og gennem Felbertauerne - den perfekte vej, hvis rejsen går til strandene i Veneto og Venezia-Friuli-Giulia.

Helge Kamp - manden bag Danmarks største portal om Rom - Rom-Guide.dk >> - er dog mere katagorisk:
- Det er ikke muligt helt at undgår tunneler i Italien, lige så lidt som det nærmest er umuligt at undgå pasta og tomater i maden hernede!

Rie Boberg - læs hendes historier fra dengang hun boede i Pietrasanta i Toscana >> - foreslår humoristik den gamle vej, som hærføreren Hannibal og hans elefanter tog over Alperne for et par tusinde år siden, men her er stadig ikke plads til biler, og det er svært at skaffe transport-elefanter i dag, Rie!

Annette Tuxen, der er brullypsarrangør i hele Italien >> - foreslår at kurere tunnel-skrækken med ture frem og tilbage mellem Genova og Arquata Scrivia - cirka 25 på 40 km, og ja, tunnelskræk forsvinder om ikke, men bliver mindre, jo flere af slagsen du kører igennem:
Var selv rædselsslagen tidligere, men blodtrykket forholder sig i dag i ro, når vi suser gennem de fire kilometer uden udfluftninge op til Ledro-dalen 12 km nordvest for Riva del Garda...
Det rører mig simpelthen ikke længere - blot har vi noteret, at man bør lukke for luften udefra, når en tunnel er over 800 meter lang.

San Gottard tunnelens 15 km i Schweiz, som vi har kørt igennem flere gange til og fra Danmark, bliver med sine smalle vejbaner og de mange lastbiler aldrig nogen fornøjelse.

Her tæller jeg ned, og regner minutter ud, til vi er ude i verden igen, så går tiden med det...

Den orange streg er den smukke vej gennem Felbertauern


-syl

Retur til
Tunneller i Italien <<


Den smukkeste vej til
Jesolo og strandene i Veneto >>


Link:
AutoBrennero - A22
Trafikinfo >>

Europabroen i Østrig er motorvejen nord for Brenner-passet:
Den er Europas
næsthøjeste bro.
657 m lang og 190 m høj.
Vejen blev indviet i 1963
og er i dag en 3-sporet motorvej.



Copyright © 2000 - 2015. Tutti i diritti riservati. Charlotte Sylvestersen - Milano >>