Hurtig-tog

2009

Hurtigtogs-linjen mellem Torino og Napoli (TAV)

Priser
(12.2009, red.)

Basisprisen er med fast reservation.

Der findes også en "Flessibile", hvor man selv bestemmer afgang med en merpris på ca. 15%.


Hver måned er der et fast antal rabatbilletter til rådighed - "Promo" - med henholdsvis 15% rabat (bestilles 7 dage før rejsen) og 30% i rabat (bestilles 15 dage før rejsen).
Rejser man tur-retur samme dag er der stor rabat ("A/R in giornata")

Basispriser ( i euro ):
Milano - Rom 89
Torino - Rom 93
Torino - Napoli 108
Milano - Napoli 98

Venedig - Rom 73
Verona - Rom 64
Rom - Lamezia 59
Rom - Bari 57

Hurtigste rejsetider

(Nogle tog mellem f.eks. Milano og Rom stopper slet ikke undervejs, andre stopper i Bologna og Firenze, derfor forskellige rejsetider. Med stop i Bologna og Firenze tager rejsen mellem Rom og Milano 3t og 30 m)

"Frecciarossa"
- "Den røde pil"

Rom - Milano 2t 59m
(28 afgange dagligt)

Bologna - Firenze 37m

Rom - Napoli 1t 10m
(205 km)

Milano - Firenze 1t 45m

Rom - Torino 4t 10m

"Sølvpilen" - "Frecciaargento"
Sølvpilen kører på andre linjer en TAV-linjen og er knap så hurtig.

Rom - Venedi 3t 15m
Rom - Verona 3t
Rom - Bari 3t 59m
Rom - Lamezia Terme (Calabrien) 3t 59m

Den 13. december 2009 blev det færdige italienske hurtigtogsnet officielt indviet. Officiel pris 6,9 milliarder euro.



Allerede i 2009 rejste over 1 million passagerer hver måned med hurtigtoget "Frecciarossa" - "Den røde pil" - på linjen Milano-Rom.


Hurtigtogslinjen er nu udvidet i begge ender, så man i dag kan komme med "Den Røde Pil" hele strækningen på den knap 1.000 km lange toglinje mellem Torino og Salerno.


Mellem Venedig, Verona, Rom, Bari og Lamezia Terme er der nu indsat et andet hurtigtog - næsten lige så hurtigt som "Frecciarosso" - nemlig "Frecciaargento" - "Sølvpilen".


Kort over hurtigtogs-linjerne:

Foto fra http://it.wikipedia.org/wiki/File:Italy_TAV_new.png

Destinationer med "Den røde pil" og med "Sølvpilen":


-syl


Retur til
Togrejser <<


Retur til
Motorvejen <<


Tog-artikel

(2002) Tumultagtige scener
ved nattoget i Napoli >>


Link
Køreplan og
reservering på

Trenitalia.it >>



362 km/t
Under en testkørsel i en af de nye tunneller mellem Bologna og Firenze nåede "Frecciarossa" den 5.2.2009 op på 362 km i timen i "Galleria Monte Bibele
".

"Frecciarossa" har på en stor del af den nye TAV-strækning en gennemsnitshastighed på over 200 km/t.

På strækningen Bologna-Milano snegler bilerne på motorvejen langs med TAV-linjen sig frem med 130 km/t, men toget suser afsted - uden at glasset med cola i øvrigt så meget som vipper inde i kupéen.


Ny bro over
Po-floden


Toglinjen har sin egen nye togbro over Po-floden >>.
Broen er 400 m lang og
15,3 m bred.



93% tunnel

93% af skinnerne på den nye strækning mellem Bologna og Firenze kører i tunneler.



11 viadukter

På den 182,2 km lange strækninge over Po-sletten mellem Milano og Bologna er der konstrueret 11 viadukter, 2 tunneller og den nye bro over Po-floden.



Copyright © 2005-2015. Tutti i diritti riservati. Charlotte Sylvestersen - Milano