Hurtig-tog


Januar 2015


Fra Milano til Rom på 3,5 timer med TAV - Treno Alta Velocitá
December 2009:
Hurtigtogslinjen TAV mellem Torino og Napoli er nu klar - priser og tider >>



Linjen skal over og igennem Appeninerbjergene mellem Bologna og Firenze


Det enorme anlægsarbejde sætter sit på på landskabet, og projketet har ikke skabt udelt glæde blandt miljø-organisationerne




Mange steder er den nye toglinje placeret langs de
eksiterende motorveje, som her mellem Rom og Napoli

2009
Nu kører TAV-toget "Den røde pil" - "Frecciarossa":
65 minutter tager turen Milano-Bologna - Milano-Rom tager mellem 3,5 og 4 timer, alt efter om toget stopper eller ej i Firenze og Bologna.

Køreplan og reservering på Trenitalia.it >>


Oktober 2008
Fra den 15. december 2008 forventes hurtigtogs-linjen (TAV - Treno Alta Velocitá) mellem Milano og Bologna (182 km) at være klar til at forbinde de to byer på kun én time.

TAV-toget har under prøvekørslerne været oppe på 355 km/t, men marchhastigheden ligger mellem 200 og 300 km/t.

I dag tager turen mellem Milano og Bologna en time og 42 minutter.

Fra Bologna til Rom er linjen allerede i funktion.

Dermed kommer rejsetiden for de knap 600 km mellem Milano og Rom fra årsskiftet ned på kun tre en halv time.

Efter planen er hele hurtigtogslinjen mellem Torino og Salerno klar i slutningen af 2009 - og til den tid vil rejsen fra Milano til Rom kun tage 3 timer.

De italienske statsbaner lover tre tog i timen mellem Rom og Milano.

Og hva´ koster det så?
Avisen "Il Giornale" skønner at prisen for en enkelt mellem Rom og Milano kommer til at koste omkring 100 euro.
Det er omkring det dobbelt af prisen i dag, hvor rejsen tager fire en halv time med Eurostar-tog.
De endelige priser bliver først offentliggjort i november.

Super-designede tog-stationer

Nogle af de få stoppesteder på hurtigtogslinjen kommer til at være på helt nye stationer - i Napoli ligger den nye station 15 km fra centrum.
Napoli Afragola - Zaha Hadid
Firenze Belfiore - Norman Foster e Ove Arup
Torino Porta Susa - Gruppo Arep
Roma Tiburtina - Paolo Desideri
Bologna - Arata Isozaki

Hvordan hurtigtogslinjen skal komme fra den franske grænse til Torino skændes myndighederne stadig med lokale politikere og miljøfolk om....



Artikel fra november 2006


Internt i Prodi-regeringen er der i nogle partier stor modstand mod gennemførelsen af den den af TAV-linjen, der skal gå fra Lyon til Torino.

I Susa-dalen har der ofte være volsomme demonstrationer med miljøfolk og indbyggere på den ene side, og politiet på den anden.

Før et fransk-italiensk topmøde i november 2006 udtalte Romano Prodi dog, at TAV-projektet VIL blive gennemført indenfor de nuværende tidsrammer, og han lovede noget optimistisk, at det ville ske med metoder, "der kunne deles af alle i en dialog mellem regering, befolkning og de lokale og regionale administrationer."

TAV-toget kører i dag mellem byerne Novara og Torino i Norditalien.

Marts 2005

Langs motorvejene mellem Torino - Milano - Bologna - Firenze - Rom og Napoli kan du i disse år set et enormt anlægsarbejde, der skal blive til "TAV" - treno alta velocitá.

De superhurtige tog vil blandt andet nedsætte rejsetiden mellem Torino og Milano til 50 minutter mod 90 minutter i dag.

Læs mere og se f.eks. film fra arbejdet >>


Og hvad koster det så....
Her en oversigt over budgettet fra efteråret 2004 - samt tidsplan for, hvornår det enkelte dele af linjen er funktionsdygtige

TORINO-MILANO
7,029 mia. euro
(Torino-Novara-Malpensa klar 2006 - Torino-Milano 2009)

MILANO-BOLOGNA
6,435 mia. euro - klar 1. etape 2007

BOLOGNA-FIRENZE
5,205 mia. euro - klar 2008

ROMA-NAPOLI
5,207 mia. euro - klar 2005-2006

Derudover kommer udgifterne til trafik-knudepunkter og terminaler (de kaldes nemlig ikke længere for stationer i projketet!

Derudover er der planlagt hurtigtogs-linjer mellem Milano-Padova og Milano-Genova, der efter planen skulle være færdige mellem 2010 og 2012.



-syl

Retur til
Togrejser <<


Retur til
Motorvejen <<


Tog-artikel

Tumultagtige scener
ved nattoget i Napoli >>


I Italien bestyrer "Trenitalia"
16.335 km jernbaneskinner
- 9.282 er enkeltspor.

I 2010 liberaliseres togdriften
i Europa, og flere store
investorer lover allerede
nu kamp til stregen
om det italienske tog-passager

Copyright © 2005-2015. Tutti i diritti riservati. Charlotte Sylvestersen - Milano