Trafik

Marts 2015


PAS PÅ ZTL-zoner!
Nu kommer bøderne
til Danmark >>


VEJHJÆLP
Ring 803116
Hvis man har et Falck-abonnement kan Falck sørge for vejhjælp, kontakt til værksted betalingsgaranti på +45 70 10 20 30.
Er man kasko-forsikret kan man ringe til SOS-international på
telefon +45 70 10 50 50


"Tempo di percor.
Brescia Nord 23 m.
"
kan der stå på skiltene på de italienske motorveje:
Det betyder, at med den nuværende trafik når du afkørslen Brescia Nord på 23 minutter.


Maksimumhastighed

på italienske motorveje er 130 km/h, hvis ikke der står andet!


MOTORVEJSGEBYR
kan man altid betale kontant - har man brug for en kvittering, skal man bede om det.
(Vorrei una ricevuta, per favore)

Mange steder (men endnu ikke overalt!) kan man betale med kreditkort eller med forudbetalte (Viacard) kort, som man køber på barer eller tankstationer.

"Telepass´et" registrerer elektronisk bilerne - som de danske "Brobizz".


BRO-NUMRE

Numrene før og efter broer er ikke kilometer-anvisninger, men derimod broens nummer.
(S
å man kan melde de modbydelige personer, der kaster sten ned på bilerne fra broerne - som det desværre jævnligt sker.)





FÅ AFSTANDS-SKILTE

Kilomteranvisninger er der få af på de italienske motorveje.

Til gengæld er der ofte skilte, der fortæller, hvor langt der er til næste "area servizio" eller "autogrill" (servicestation og motorvejsrestaurant-bar).
Mad og drikke er jo uundværligt!

Hoved-aktionæren i de utallige Autogrill´er er i øvrigt Benetton familien >> - og de er ogs
å hovedaktionærer i de private italienske motorveje.

GENERELLE FÆRDSELSREGLER
Alle passagere skal anvende sikkerhedssele - børn under 12 barnestol eller selepude.

Nærlys er påbudt på motorveje og udenfor byområderne.

Du må IKKE tale i mobil under kørslen og promillegrænsen er 0,5.

Styrthjelm er påbudt for to-hjulede køretørjer, og du skal altid have dit kørekort med dig.

Sikkerhedsvest og advarselstrekant er obligatorisk at have i bilen.

Du skal have det grønne forsikringskort og den originale registreringsattest med dig i bilen.

Du skal anvende blinklys ved overhaling.

IN CASO DI NEBBIA - TÅGE
Tåge er sjældent et problem om sommeren, men i de andre måneder kan man ofte køre rundt i en tyk ærtesuppe på Po-sletten og i bakkede områder.
Langs de udsatte motorveje findes ofte hvide halvcirkler langs striben til nødsporet.
Skiltene forklarer, hvilken fart, der anses for tilrådelig, alt efter, hvor mange halvcirkler, man kan se, når der er tåget.

Mini-ordbog
Skiltene på motorvejene informerer om køer (coda), om ulykker (incidente), regn (pioggia) og tåge (nebbia) eller om hvor mange point italienerne mister, hvis de f.eks. kører uden sikkerhedssele. Det sidste koster for eksempel 5 ud af de 20 point man har på sit kørekort.

Allacciare la cintura - brug sikkerhedsselen
Area servizio - tankstation
Buon viaggio - god rejse
Catene neve - snekæder
Coda/code - kø/køer
Corsia - vejbane
Corsia di emergenza - Nødbane
Divieto di sosta - Parkering forbudt
Galleria - Tunnel
Guidate con prudenza - Kør med omtanke
In caso di nebbia - i tilfælde af tåge (se nedenfor >>)
Incidente - ulykke
Kvittering, tak - Vorrei una ricevuta, per favore
Lavori in corso - Vejarbejde
Patente - Kørekort
Passo - Bjergpas
Pedaggio - Afgift/motorvejsgebyr
Rallenta/rallentare - sæt farten ned
Roccia/e sporgente/i - fremspringende klipper
Rischio frana - Fare for jordskred
Senso unico - Ensrettet gade
Sosta autorizzata - Parkering tilladt
Uscita - Udkørsel
Velocità - Hastighed



(Flere ordblister på www.italy.dk >>)

Kør som italienerne!


I Danmark kører man stort set bil efter et princip, der hedder:
- Jeg overholder reglerne, og forventer derfor også,
at de andre gør det samme!

Den holdning bringer sjældent noget godt med sig specielt i den italienske bytrafik.

Italienerne kører nemlig med et helt andet udgangspunkt:
- Jeg overholder ikke altid reglerne, og tillader derfor
som regel også, at de andre er rigeligt frække indimellem.

Det betyder, at italienerne aldrig forventer noget godt af deres medbilister, og altid har foden i nærheden af bremsen.

Faktisk kan man som dansker komme ud for at blive overfuset, fordi man ikke er fræk nok til at smutte over for gult-rødt, når der alligevel ingen biler er i krydset.

Rådet er derfor:
Hav et vågent øje på hver finger, vær parat på bremsen, og få trafikken til at glide med lidt fantasi.


Politikontrol
- diskussioner betaler sig ikke
På de italienske motorveje er der sjældent kontrol, da alle indkørsler gennem betalingsapperaterne er overvåget med videokameraer.

På provinsveje
er der derimod ofte kontrol, og det kan sjældent betale sig at begynde en diskussion med betjentene - heller ikke selv om man har travlt, og skal nå en færge.
I Italien findes der over 50.000 love, mod for eksempel omkring 5.000 i Tyskland.

Hvis en betjent bestemmer sig for, at du irriterer ham, og derfor fortjener en bøde, kan han stort set altid finde "noget"
.

Min erfaring er desværre, at de fleste italienske betjente er en flok nidkære "minimalmagstudøvere", der nærmest bliver skuffede, hvis man ikke bliver nervøs og polemisk i forbindelse med en kontrol.
Så ydmyghed og imødekommenhed kan faktisk betale sig, som du kan læse om til højre....

Personlige fornærmelser
Tidligere kunne man se på de italienske nummerplade, hvorfra bilen kom.
Og dermed gøre sine fornærmelser i trafikken mere personlige:
"Din lede romer", "Folk fra Varese kører a' h' til"
.

De første to bogstaver på nummerpladen indikerede nemlig en af de over 100 italienske provinser (F.eks. MI for Milano, FI for Firenze,
mens hovedstaden Roma havde hele navnet på nummerpladen).

I 1990'erne gik man desværre over til et nyt system.
Man begyndte simpelthen forfra med alfabetet, så de to bogstaver var først AA, derefter AB og så fremdeles.

Mange italienere vælger alligevel i dag at sætte de to bogstaver fra deres provins på nummerpladen yderst til højre.
Så ofte kan man stadig fornærme hinanden personligt i den for danskere temmelige kaotiske italienske trafik!

Sympatisk politikontrol
Før point-kørekortet >> blev indført, blev manden, hunden og jeg stoppet af en betjent på den indre ringgade i Milano

Hunden og jeg sad begge løst på bagsædet, og Sergio havde heller ikke sikkerhedssele på.

Sergio var derimod straks klar med sit kørekort og med bilens forsikrings- og indregistreringspapirer, som betjenten så kontrollerede.

Alt var i orden, og så sagde betjenten:
- Men Sig. Cazzola, De ved vel godt, at de skal bruge sikkerhedssele.

- Ja, sagde Hr. Cazzola, - hvor meget er bøden på!

DET VIRKEDE!

- Ja, bare De husker at bruge den fra i morgen,

var betjentens overraskende svar.
Og så kørte vi videre - allesammen uden seler....

Rie Boberg har også prøvet at være heldig -
hendes overtrædelser blev ordnet "på napoletansk" >>


-syl

Retur til
Turist <<


Retur til
Transport <<


Trafik-artikler
GPS´eller sund fornuft?
Trafikved Gardasøen? >>

Langs motorvejen:
TAV-toglinjen >>

Point-kørekort >>

Obligatorisk
sikkerhedsvest >>
Italien set fra bilruden >>
Råd mod lommetyve >>
Tunnel problemer >>
Trafikkaos i Milano >>
Rie - en dag i trafikken >>
Kørekort i Italien >>
Cyklerne ud af byen! >>

Links
Opel's Routeplanner >>
Autostrada hjemmeside >>

REGN PRISEN UD PÅ
MOTORVEJEN

ved at klikke "English Version" og derefter "Interactive map"
- sæt dine destinationer ind
i kasserne, og klik "search"
Mange steder kan man i dag betale med kreditkort, men ikke overalt - hav derfor altid kontanter med.

Prisen for den kørte strækning vises altid på et display,
og man kan bede
om kvittering - "ricevuta"
"Ricevuta per favore"

MOTORVEJS-GEBYR
I SCHWEIZ OG ØSTRIG

Du skal ved grænsen til Schweiz investere i en forrude-mærkat til kørsel på motorveje - den koster i 2008 40 Schweizerfrank for personbiler- man kan betale med euro.

I Østrig kan turister vælge mellem en 60-dages mærkat til € 22,20 euro eller en 7-dages mærkat, der koster 7,70 euro for personbiler.




Copyright © 2000-2015. Tutti i diritti riservati. Charlotte Sylvestersen - Milano