Milano

Marts 2012



"Pirelli-bygningen" var Milanos højeste skyskraber i 50 år!

Februar 2010 blev Palazzo Regione på 161,3 m indviet >>




"Il Pirellone" set fra siden.
Bygningen er kun 18 meter bred.



Symbol på det økonomiske mirakel
For titusinder af syditalienske immigranter
, der i slutningen af 1950'erne og i begyndelsen af 1960 flyttede op til industriens arbejdspladser i Milano var Pirelli-bygningen det første møde med "den nye verden" umiddelbart udenfor centralstationen.

Sammen med lysreklamerne, der indtil for gangske få
år siden dækkede bygningerne overfor Domkirkens facade, var Pirellone et konkret symbol på det håb om bedre tider, som de fattige indvandredere havde med sig i pap-kufferten.

Da lysreklamerne blev fjernet fra Domkirkepladsen i 1990´erne var der bogstaveligt talt ældre mennesker, der græd, fordi med reklamerne forsvandt "deres Milano".

Miraklet
Mellem 1950 og 1960 blev energi-produktionen i Italien fordoblet.
Bilproduktionen bev næsten fem-doblet, og forbruget af kød, æg og ost fordoblet.



Pirelli-bygningen set fra Central Stationen


Højeste bygning i Milano

"Il Pirellone", der blev konstrueret til Pirelli-koncernes direktion og adminstration var indtil 2010 den højeste bygning i Milano med sine 127 meter.

Byggeriet begyndte i juli 1956 og bygningen blev indviet den 4. april 1960.


Indtil da var Domkirken >> med sine 109 meter den højeste bygning i Milano.

Selv ikke Mussolini med sit storhedsvanvid turde konstruere højere bygninger i Milano.

"Fernet Branca" tårnet i Milanos slotspark >> blev konstrueret under facismen, men holder sig med sine 108,5 meter en halv meter under den lille Madonna-statue, der står på Domkirken højeste spir.

Sæde for den regionale regering

Siden 1978 har den slanke skyskraber tegnet af arkitekten Giò Ponti (1891-1979) været hovedesæde for regionen Lombardiet, og over 1300 mennesker arbejder dagligt i bygningens 30 etager.

Ved fly-ulykken i den 18. april 2002 var 300 personer stadig var stadig i bygningen klokken 17.50.

Men regionen meddelte lynhurtigt, at der fra mandag den 22. april igen ville blive arbejdet som normalt i bygningens 11 nederste etager, for Giò Pontis konstruktion var heldigvis ikke i fare.

De 26.000 kubikmeter beton og de over 3.600 tons jern holder den imponerende bygning fast.

Det vil stadig være muligt fra bygningens øverste etager at være hævet over Milanos berømte tykke efterårs- og vintertåge.


Fly-ulykken i 2002 var en menneskelig fejl


Torsdag den 6. februar 2003
Sikkerhedsagenturet afleverer sin rapport:

Der var ikke tale om et glamorøst selvmord, og heller ikke om en betalt katastrofe, da et lille privatfly den 18. april 2002 spløjede sig gennem de øverste etager af Milanos symbolske højhus "Il Pirellone".

Det fastslår den endelige rapport om flyulykken, der tilskriver piloten Luigi Fasulo skylden for ulykken.



- Et fly er fløjet ind i "Pirellone"


Torsdag 18. april 2002 klokken 18.02
- fjernsynet kører, og udsendelsen afbrydes:



Den første tanke var, at efterretningstjeneste for en gangs skyld og "uheldigvis" havde haft ret i sine advarsler.

Italien og specielt Milano var i ekstra beredskab i hele påsken p.gr.a. forlydender om terroraktioner.

"Heldigvis" ser det ud til, at der "kun" var tale om en pilot, der enten ikke vidste, hvor han var eller også havde besluttet at begå selvmord på en utroligt modbygelig facon, og samtidig blive ansvarlig for 2 dødsofre og over 30 sårede.

Pirellonen - den store Pirelli-bygning - holdt, men hullerne for og bag på byngingen på de øverste etager mindede i måneder de nysgerrige milaneserne foran skyskraberen om, hvor sårbare vi i virkeligheden er.

-syl

Retur til
Milano <<


Andre artikler
Italiens historie >>

Link
Pirelli koncernen >>

Læs om privatflyet, der
i 2002 fløj ind i "Pirellon"
nederst på denne side.




September 2002
-
der er stadig "hul"
i Pirellonen!
Reparationen og
restaureringen af
bygningen blev slået
sammen efter ulykken,
og to år efter
den 18. april 2004
var "Pirellonen" så
god som ny.

Som et skib i natten...


Copyright © 2002-2012. Tutti i diritti riservati. Charlotte Sylvestersen - Milano