....wroouumm!!!

2000


Konstant myldretid i Milano


"La macchina"
- "Maskinen" er det italienske ord for biler!
"L´apparecchio" - "Apperatet" er en flyvemaskine!



Biler i Europa

Antal biler per 1.000 indbyggere (1999):

Italien 571

Luxemborg 559
Tyskland 501
Frankrig 477
Østrig 458
Belgien 424
Sverige 415
Finland 379
Spanien 376
Storbritanien 369
Holland 363
Danmark 329
Portugal 277
Irland 272
Grækenland 222


April 2003
5,7 millioner personer flytter sig i alt 15 millioner gange fra et sted til et andet hver dag i regionen Lombardiet.
22% af "flytningerne" foregår mellem 7 og 9 om morgenen.
70% bruger "maskinen", mens kun 9,8 bruger offentlig transport, og 3,6 scooter eller motorcykel.

 

Artikel fra 2000
Trafikprop:

Over én million biler oser hver dag rundt i sneglefart i storbyen Milano. For nylig var der bilfri søndag i byen, fordi alle forureningsgrænser var overskredet.

De nyeste tal for Milano viser, at trafikken snegler sig frem med knap 21 kiliometer i timer.





De 1,3 million indbyggere i Italiens anden største by har over 1,5 millioner biler, og trods nogle af Europas højeste benzinpriser står bilerne ikke stille ret længe af gangen.

I gennemsnit er en indbygger i Milano på farten fire gange om dagen, og halvdelen bevæger sig rundt i bil.


Samtidig begiver over en halv million bilister fra oplandet sig hver dag ind i byens kaos.


Der er simpelthen ikke plads til trafikken på byens gader, der i forvejen er optagede af parkerede biler i en, to eller tre rækker, og byrådet forudser, at gennemsnitsfarten om fem år er faldet til 14 kilometer i timen.


Der er nemlig ikke udsigt til at hverken milaneserne eller de 2,5 millioner indbyggere i oplandet i fremtiden vil bruge bilerne mindre. Tværtimod er antallet af brugere af offetlig transport faldet med 15 % i de seneste seks år.

Luften kradsede i ganen

Trods biler, der bruger blyfri benzin, og en årlig kontrol af hver enkelt bils udstødninggasser lider luften over Milano voldsomt under trafikken.

Den anden uge af januar gik det galt med grænseværdierne for kvælstof, ozon, benzen og specielt for luftens indhold af mikroskobiske støvpartikler.
Luften begyndte rent faktisk af kradse i ganen, også for en inkarneret ryger som undertegnede.


Luften flimrede i vinterkulden som en regnbue af blyfarver og støv.

Ældre mennesker og børn blev opfordret til at holde sig indendøre, og byrådet besluttede at forbyde kørsel med biler, der ikke bruger blyfri benzin.


Efter fem dage, uden af dette forbud så ud til at begrænse trafikken særlig meget, var luften ikke blevet renere.
Regnvejr eller blæst, der kunne få problemet til at forsvinde, var der heller ikke udsigt til.

Forureningsfri søndag

Derfor forbød byrådet al bilkørsel søndag den 16. januar, og så kunne indbyggerne omsider ånde lettet op.

Men kun for en kort bemærkning.

Forureningen faldt drastisk, helt op til 75 procent, i løbet af den bilfrie søndag.

Men allerede ugen efter steg værdierne igen, og højst sandsynligt overskrides grænserne igen, inden foråret i marts plejer at blæse en smule vind hen over den flade Po-slette.

Opvarmning af boliger og industri har en del af skylden for forureningen, men verdensundhedsoprganisationen WHO skønner, at bilerne alene har skylden for mere end 50 % af forureningen.


Det er ikke kun i Milano, at trafikken ødelægger luften. Også byerne Torino, Bergamo og Como har haft dage med begrænsninger i trafikken i januar.

Den italienske miljøminister har bestemt, at en række forurenede byer i dette forår skal indføre en bilfri søndag hver måned, men mere gennemtænkte og langtidsholdbare løsninger er der desværre ikke udsigt til.

-syl



Copyright © 2001-2012. Tutti i diritti riservati. Charlotte Sylvestersen - Milano