Milano

Februar 2013


Sporvogn = Tram
Metro = Metró
Bus = Autobus
Taxi = "Tassí"

Den ældste sporvognsmodel i Milano blev designet i slutningen af 1920´erne - stadig den hyggeligste og dén der står mest solidt på skinnerne...

Der kører hver dag over én million biler rundt i Milano på og indenfor motorringvejssystemet >>

Hvert år transporterer det lokale trafikselskab ATM >
over en halv milliard passagerer.

Gennemsnitshastigheden på motorringvejen omkring Milano er på grund af mange køer helt nede på 27 km/t.
Inde i byen har undersøgelser vist, at gennemsnitshastigheden er så langsom som 16 km/t.



Metroen kører i dag sidste tur klokken 00.25, mens overfladetransportmidlerne stopper omkring 01.20.
Der er enkelte natbusser i weekenden.

Taxi'er holder på pladser i byen. 02 40 40 er nummeret på et af de mest effektive taxi-firmaer.

De har alle taxameter,
og om aftenen, natten og på helligdage kommer der et tillæg oveni normalprisen.

..og husk!
Det er stadig de færreste taxi, der modtager kreditkort!
(Artikel:
Hav altid kontanter med >>)

Milano har faktisk et velfungerende transportsystem - når man ser bort fra de problemer, den enorme private og forretningsmæssige trafik skaber.
(F.eks. blokerer private biler med deres vanvittige parkeringer midt på vejen eller endda ovenpå sporvognsskinnerne over 40 busser og sporvogne hver dag i gennemsnitligt 40 minutter).
En upopulær parkering...

Det lokale trafik-selskab hedder ATM >>, og på deres hjemmeside findes der også information på engelsk.
ATM transporterer hver år over en halv milliard personer i Milano.

Priser hos ATM i Milano by (2012-priser , red.)
En billet er gyldig i hele byen i 1,5 time
og koster € 1,50.


En èn-dagsbillet
("biglietto giornaliero" - gyldig 24 timer fra stempling) koster € 4,50.
En 2-dages billet (biglietto due giorni) varer 48 timer fra stempling og koster € 8.25.

1- eller 2-dages billetten kan absolut anbefales til sightseeing, da mange seværdigheder - f.eks. Den Sidste Nadver >>, Kanal kvarteret Navigli >> eller fodsboldstadion San Siro >> stiller store krav til "apostlenes heste".

Hvor
: Billetter (biglietto) købes i aviskiosker eller på barer med ATM-skilt, samt i metroen.

Hvordan
I Milano er der tre metrolinjer, rød, gul og grøn, mens sporvogne, trolleybusser, almindelige busser og lokale tog-linjer sørger for overfladetransporten.

Billetter skal altid stemples ved påstigning.

Man kan frit skifte linje over jorden indenfor de 90 minutter - man må dog ikke gå ind i metroen to gange med samme billet, selv om tiden ikke er udløbet - men kan frit skifte metrolinje indenfor metrosystemet.

På èn billet kan man altså rejse i bus, derefter i metro (hvor billetten stemples samme sted som i bussen) og evt. igen i bus.
Men man kan altså ikke smutte hurtigt ind til en butik i centrum, handle, og rejse retur på samme billet i metroen.

Ruter
På turist- og informationskontorerne kan man bede om et rute-kort (ganske uhåndterligt, et par kvadratmeter stort...!!!), hvor alle linjer er signaleret.

Ved mange stoppesteder og i metroen hænger dette kort, og dèr kan man nemmere finde ud af det.

Der findes en turist-sporvogn, der hver time passerer forbi stoppesteder langs byens vigtigste seværdigheder.
Billet dertil koster 10 € (sommer 2006) - her er hovedtelefoner med forklaringer på engelsk, tysk ecc.
Der findes også røde City- sightseeingbusser i Milano
- læs mere her>>

Turist-sporvognen - nummer 20

Billig alternativ "turistlinje" med sporvogn

Personligt synes jeg en rundtur med f.eks. linje 4
eller linje 1
giver et fint bedre billede af Milano med både centrum og yderkvartererne.
Med en 1-dagsbillet kan du stige af og på som du vil uden
at skulle vente som som det er tilfældet med "turist-tram´en".

Både sporvogn 1 og 4 kører gennem centrum og helt ud til yderkvartererne - du ser altså både seværdigederne i centrum og resten af Milano inden du kører retur til dit udgangspunkt :-)

Udenfor Milano
Med det lokale togselskab FNM, der har sin hovedstation på Cadorna-stationen tæt ved Sforzesco Slottet >>, kan man på en time komme til f.eks. Como-søen eller Maggiore-søen.

Fra centralstationen - Stazione Centrale - kan man på samme tid komme til Bergamo >>, og hurtigere endnu til Monza mod nord eller Pavia ved Po-floden mod syd.

Toget mod Venedig >> går cirka hver time og med Eurostar-tog tager det mindre end tre timer til lagune-byen.

Halvvejs til Venedig er man ved Garda-søen (og Gardaland-parken! >>) og lidt længere fremme i Verona >> hvortil man sagtens kan tage èndags-udflugt.

Torino >>
mod vest og Genova >> mod syd tager i tog mellem halvanden og to timer.

De statslige jernbaner - Trenitalia >>

-syl

Retur til
Milano <<


Andre artikler
Trafikkaos i Milano >>
Transport i Italien >>

Como >>

Bergamo >>
Cremona >>
Mantova >>

Links
Lokal transport Atm >>
Bus- og sporvognskortet over Milano er desværre en uhåndterlig flere kvadratmeter stor størrelse - men der hænger buskort ved større stoppesteder og i metroen.

De statslige jernbaner
Trenitalia >>


Jernbanerne Nord FNM >>

Transport fra lufthavnene
Malpensa
( Læs om lufthavnene >> )

Malpensa Express - 11 € >>
- tog fra Malpensa til Cadorna
Stationen i centrum - 40 min.

Der kører også busser hver 20. minut mellem Malpensa og Central Stationen i Milano - ca. 1 time - pris 7,50 €.
Malpensa Shuttle >>
Busserne holder udenfro udgang 2 i ankomsthallen

Taxi til/fra Malpensa til centrum
(ca. 45 km) koster efter den oficielle takst € 90 (2011-pris, red).

En bil med chauffør til fire personer koster omkring €85 (2006) fra lufthavnen til centrum (kan hyres ved disken i ankomsthallen)
Malpensa >>

Fra Linate
Bybus 73 går til centrum ved Piazza San Babila (ved metrostation) - billet - 1 € købes inde i lufthavnen.
Linate >>

Fra Bergamo >>
Fra Orio al Serio går der bus til Central Stationen i Milano. Turen tager ca. 1 time, koster 7 € (2007), og billetter købes ved lugen i "ankomst-enden" af den lille lufthavn.
Kom i god tid -
der er tryk på Bergamos
lufthavn!

Lufthavnen Orio al Serio
ved Bergamo >>


Navigation på søerne i
Lombardia >>


Artikler - Søerne >>

 


Copyright © 2001-2013. Tutti i diritti riservati. Charlotte Sylvestersen - Milano