SAS-ULYKKEN

2008


Kun SAS har værdigheden i behold


Den offentlige anklager er leder af de undersøgelser, der skal opklare flystyrtet den 8. oktober 2001, og skal også placere ansvaret.

ENAV -
flyledernes organisation

ENAC -
Den civile luftfarst organisation i Italien

SEA -
selskabet, der bestyrer lufthavnene i Milano

Artikel fra december 2001

Citat af lederen af de offentlige anklagere i Milano,
Gerardo D'Ambrosio i ugemagasinet "Sopratutto",
november 2001:


- Jeg har set de utroligste ting. Mangler, undladelser, forbindelsesveje, der løber hen over det to startbaner, ikke eksisterende signaleringer, manglende jordradar, erstatningsstystemer til sikkerheden, der aldrig er blevet aktiverede.



Og for mange personer, som skyder ansvaret over på andre: ENAV, ENAC, SEA, ministerier, direktionerne for de enkelte lufthavne.

Alle er ansvarlige og dermed er ingen ansvarlige.

Som borger er jeg indigneret over det, som er sket,
og jeg bøjer mig for flyselskabets SAS' værdighed, som, i en situation, hvor det rammes så hårdt, har været i stand til ikke at komme med udtalelser mod nogen.

SAS har oplevet en tragedie, der er blevet endnu større, fordi den kom i kølvandet på tragedien i New York.

Vores anerkendelse går til SAS for en meget nobel opførsel.


Tomme løfter om erstatning fra Milanos borgmester

Milanos borgmester Albertini (Forza Italia) lovede umiddelbart efter ulykken, at kommunen ville udbetale en erstatning til ofrene.

Den bliver der nu tilsyneladende intet af.

Albertini glemte nemlig at undersøge, om han havde lov til at give sådan et løfte.
Det har han ikke i følge kommunens vedtægter.

- Og skal de tyske piloter også have erstatning?
spurgte nogle byrådskolleger under den debat, hvor det kom frem, at ingen vidste, hvor pengene til de lovede erstatninger skulle komme fra.


Copyright © 2001-2011. Tutti i diritti riservati. Charlotte Sylvestersen - Milano