Juli 2011

Side 1: Ferieberetning fra Napoli og omegn:
Kontraster i vulkanens skygge
og vellykket eksperiment med "italiensk kørsel"
Side 2: Sorrento >> - Side 3: Capri >> - Side 4: Pompeji >> - Side 5: Napoli og praktisk >>

Hvorhen???
...Da familien (mig, fruen og 2 teenager-øgler) skulle på ferie i 2009 var intet fastlagt på forhånd udover, at budgettet skulle holdes, og øglerne forlangte der skulle være svømmepøl.
Efter lidt research kom vi hurtigt frem til, at pakkerejserne fra diverse selskaber ikke kunde holdes inden for budgettet - så der blev søgt videre, og det var lidt at en tilfældighed, at det blev Italien.

At det så også blev ved Napoli tæt ved Pompei og Vesuv, var et ekstra plus for mig, da jeg i mange år har ønsket at besøge Pompei.

Jeg fandt efter en del søgen et rejsebureau på nettet som virkede fornuftigt - Solfaktor.dk >>.
Husk altid ved netshopping at "google" lidt rundt for at se og læse noget om andres erfaringer med firmaer og butikker.

Efter lidt overvejelser besluttede vi også at leje en bil, da fragt til og fra hotellet ville koste mere en halv leje bil, og man har jo meget større frihed til at komme rundt.

Jeg havde da godt nok læst på www.italy.dk , at Charlotte mener at bilkørsel i området kun er for selvmordere ;-) men pyt, man må tage en chance en gang i mellem, (mere derom senere).

Vi endte med at betale 14.824, DKK- inkl. lejebil, flyrejse og 1 uges hotel ophold for 4 personer med morgenmad (læs morgenkaffe).

Et syditaliensk morgenmåltid består af stærk kaffe med opskummet mælk til, og et lille stykke tvebakagtigt toastbrød, og hvis det er rigtig vildt, er der smør og 2 slags marmelade i plastbæger til ;-)

Al kommunikation med Solfaktor foregik via mail, og jeg kan kun sige, at alt fungerede perfekt, venlig og god information, dem vil jeg gerne bruge igen.
Lufthavns parkering kunne også bookes med rabat via nettet, og alt var nu timet og tilrettelagt.

Side 1 - Rejsen
Jesper og hans familie besøgte Sorrento, Capri, Pompei og Napoli
Af Jesper Hjelme

Af sted af sted…
På vej til lufthavnen parkerede vi pølsehunden hos familien, i lufthavnen er ventetiden den værste del af rejsen, med vi kom da af sted.
Efter et par timers flyvning var vi ved at ankomme (heldigvis, da jeg ikke kan lide at flyve).

Udsigten fra hotellet om aftenen...

Flyet fra Transavia fløj hen over Napoli, og her fik ungerne et mindre kulturchok, da de fra deres side i flyet så ned på den mere forfaldne del af Napoli, mens vi fra vores sæder så ned på en pæne del.

Det der med Schengen-aftalen er ikke helt slået igennem i det sydlige Italien. De vil meget gerne se dit pas både når du rejser ud og ind.
Og man skal også være forberedt på at der kan være forskel på hvordan man betragter håndbagage (hvilket jeg i øvrigt også har oplevet i England).
Jeg havde mit lille fotostativ med i håndbagagen, og der var ingen problemer i Kastrup, men det var meget forbudt da vi skulle hjem igen.

På rejsen retur fra Napoli ville de absolut ikke acceptere dette potentielle slagvåben i håndbagagen - og jeg måtte stresse ud af security og checke rygsækken ind som den øvrige bagage.
Om det så er danskerne, der er sløsede, eller Ialienerne, der er lidt hys må efterlades lidt i det uvisse?
Men husk, når du bevæger dig udenlands, så er det jo dig, der er den ukendte fremmede ;-)

Pool-området på Villa Lubrense...

Rygsækken blev da også væk i Kastrup på returrejsen, men blev da heldigvis efter en del administrativt bøvl leveret på Lolland en uge efter vi var hjemme.
Jeg tror der er nogle studerende der tjener kassen ved at rejser landet rundt og aflevere den bagage de smider væk i København.

Efter at have fundet ud af at vores biludlejnings firma ikke var på selve lufthavnsområdet måtte vi ud og finde det.
Heldigvis blev vi venligt informeret om at der var en lille bus som gratis transporterede os og bagage til området hvor vores firma holdt til, ca. 1 km væk.
Her kom vi så af med de første frivillige drikkepenge.
Charlotte siger at danskere har ry for at være nærige med drikke pengene, og det vil vi ikke have siddende på os.
Chaufføren var yderst venlig og hjælpsom, og jeg tror ikke det havde gjort nogen forskel med drikkepengene her.

Smelly cat, smelly cat og skrammet lejebil...

Der er jo noget med Napoli og affald, og det første vi oplevede da vi gik ud fra lufthavnen og passerede taxi holdepladserne var en meget ubehagelig rådden lugt som stammede fra en død kat der lå ved betonværnet til vejen.
Den var helt sikkert herreløs da der åbenbart ikke var nogen der ville tage ansvar for den - så den blev liggende.

Vi nåede frem til udlejningspladsen og fik udleveret papirerne, og her blev vi så for første gang konfronteret med syditaliensk opfattelse af lak og karosseri på biler, der har visse ligheder med pelsen og udseendet på en gammel hankat.

Sommerfugl på Capri...

Da jeg hjemme fra via nettet var blevet belært om, at man skulle checke leje biler grundigt for ikke at skule betale for buler andre har lavet.
Jeg fandt da også et sted mellem 15 og 20 skrammer og mindre buler som ikke i forvejen var registreret.

Jeg noterede pligtopfyldende dette på papirerne som jeg derefter fremviste på kontoret, hvor skrankemanden uden at løfte et øjenbryn eller kigge til bilen vingede det hele af, det var kun tanke boblen med teksten "turister…" over hans hoved, der var det mest sigende om det konstaterede.
Lejebilen var i øvrigt en næsten ny Opel med klimaanlæg, ikke noget at klage over her.

Vent på din GPS…

GPS's en som er guds gave til menneskeheden, og turister som os, er hovedgrunden til at jeg tør bevæge mig ud på fremmed territorium i en lejet bil.
GPS'envar programmeret hjemmefra, hvilket også er klogt når hotellet har opgivet en forkert adresse på nettet, meeen man kan jo næsten finde alt, hvis man tager sig tid til at søge.

Husk dog at vente med at køre ud i den italienske trafik før din GPS er online…
Det gjorde vi ikke, og jeg mente bestemt at huske, at det første vi skulle var at dreje til højre, hvilket selvfølgeligt var helt forkert, og mens GPS'en fandt signalet, var vi endt i en rundkørsel i myldretiden i den Napolitanske trafik, der blev dyttet og båttet… og håret på fruen, og børnene på bagsædet, stod lodret op i luften…. ;-)

Vi kom dog tilbage på ret kurs efter denne chok start med at opleve lokalt trafik på tæt hold.

Man må være forbedret på at der køres tæt overalt i området, der er scootere overalt, meeen man vænner sig til det.
Man kan dog ikke sidde og "sove" bag rattet, men der er ligesom trafikken har sig egen rytme, og trafikkulturen har en høj puls, men stemningen er generelt venlig, og jeg vil faktisk vove den påstand at medtrafikanterne i Danmark generelt er mere mavesure og utålmodige.

I Sorrento oplevede vi, at en ældre dame var ved at bakke ud fra sin indkørsel, og jeg stoppe resolut op, med en million milliard biler bagved, og lod henne slippe ud, det var der ingen der tog uvenligt op, og damen kvitterede med dyt og smil.

Hotellet, og en meget stejl nedkørsel

Parken ved hotellet...

Resten af turen ud til hotellet gik uden kvaler (husk løs mønt til betaling på motorvejene!).
Vi nåede dermed frem til hotellet som ligge nærmest på et plateau på klippevæggen ved kysten, og nedkørslen til hotellet er heller ikke rar, hvis man ikke har styr på sin bil/håndsbremse (som skal virke).
Jeg skønner, hældningen på vejen ned til hotellets P-plads noget i retning af 45 grader.
Den føltes i hvert fald meget stejl, og noget som i vinterlige forhold ville være totalt umuligt og livsfarligt at komme op og nedad.

Husets uge pige "Anna" tog i mod os, en sød venlig pige formodentlig først i 20'erne som nok var husets "altmulig" kvinde, det var da i hvert fald et kald vi hørte jævnligt fra værtinden under opholdet… Anna, Anna.

Udover Italiensk må man ikke forvente de store sprogkundskaber, engelsk mv. var noget gebrokkent, på et plan hvor man ikke altid er sikker på at det man prøver at sige er forstået.

Hotellet hedder Villa Lubrense >>

og ligger tæt ved Sorrento i Napolibugten
Luftfoto med koordinater fra Find vej.dk >>
khttp://www.findvej.dk/

Vi fandt ud af, at stedet primært fungerer som bryllupshotel.
I den uge vi var der havde vi næsten stedet for os selv.
Der var en enkelt aften med bryllup, samt et tysk og et engelsk par der var der nogle dage.

Værelse på Villa Lubrense...

Hovedbygningen og tilhørende værelser med aircon er nye og pæne, og ellers er der placeret nogle ældre hytter, samt familiens privatbolig på området, og en lille køkken have, legeplads, samt masser af oliventræer.
Der er desuden oliventræer overalt hvor der er plads.
Det kostede ekstra at benytte aircon på værelset, jeg husker ikke prisen men det var ikke dyrt.

Charlotte har jo fortalt, at danskere har ry for at være nærige med drikkepenge, og vi gjorde os umage for at være "flinke" på hele turen, og det var lidt varieret, hvad vi oplevede.

Vi lagde drikke penge til stuepigen den første dag, og den sidste, der var heller ikke noget at klage over, rengøring mv. var i orden hver dag.

Udflugter i området

Der er masser at se i området. Der er noget bus-værk så man kan komme rundt, men hvis man booker så langt "ude på landet" må det anbefales at være i bil (hvis man da har nerver til trafikken)