Motorsport

August 2012

Bookmark and Share
Monza-banen: Formel 1 hvert år den 2. søndag i september
- anden motorsport og mulighed for private besøg resten af året...
Stort kort over Monza-banen >>

Luksustur til Monza 2012 - bo på 7-stjernet hotel i Galleriet i Milano >>

F1 på Monzbanen afholdes i 2010 for 83. gang.
Det sker den søndag den 9. september 2011.

Billetter til selve løbet
kostede i 2010 fra
€ 70 (plænen) til € 510 (tribune) + gebyrer.

Det er billigere at komme
til tidskørslerne fredag og
lørdag.

Udenfor banen står
gadget-boderne tæt...









Det koster € 5 at
besøge Monza-banen,

når der ikke er løb,
eller banen ikke er
optaget af private
arrangementer >>

Monza-banen fylder 91 år i 2010.
Banen blev konstrueret på kun 110 dage i 1922,
og der blev anvendt 3.500 arbejdere.

Monza-banen, som den ser ud i dag

Historiske datoer



26. maj 1956
Alberto Ascari beder vennen Castelotti om at prøve hans Ferrari - efter tre omgange gør bilen en fejl, og piloten flyver ud af førersædet - Ascari dør få minutter efter.

10. september 1961
I parabolica-kurven rører Von Trips Ferrari Kim Clarks Lotus, og Ferrarien ender i tribunen, hvor tretten tilskuere og piloten omkommer

5. september 1970
Jochen Lindts Lotus støder sammen med barrieren i Parabolica-kurven - piloten dør.

10. september 1978
Svenskeren Ronnie Peterson bliver alvorligt såret og dør få dage efter på Niguarda-hospitalet i Milano


Indtil 2002 er Monza-banen blevet ændret 14 gange
- inklusiv fjernelsen af en hævet strækning i 1962.

Banen blev konstrueret i 1922 af Automobile Club i Milano (ACI >>), og med Fiat´s mellemkomst, fordi bil-fabrikken havde brug for en høj-hastigheds-testbane.

Grundstenen blev lagt i slutningen af februar, og banen på et 340 hektar stort område blev en 10 km lang bane konstrueret.
Banen blev indviet den 28. juli af Pietro Bordino og Felice Nazzaro i en Fiat 570.

Fra starten har banen haft problemer med folk, der hellere så, at Monza-parken >> var fri for de hurtige biler.

Den officielle åbning var den 3.9.1922 på en regnvejrsdag, hvor løbet blev vundet af Pietro Bordino med en Fiat 501.

I 1929 var Achille Varzi med en Alfa Romeo og Alfieri Maserati i en Maserati de første, der kørte 200 km i timen.


Den sicilianske sponsor og motorsportsentusiast Vincenzo Florio var manden bag banens nye udseende - med to 90 graders kurver og en længde på 6.680 km.

Den gamle 10 km lange bane blev anvendt også i 1932 og i 1933, hvor piloterne Campari, Borzacchini og Czaykowski omkom på grund af olie på banen.


Luftfoto af Monza banen

-syl

Retur til
Lombardia <<


Artikler

Monza by >>
Wrouum... >>

Links
Monza.net >>
- også on-line
bestillinger af billetter
Billetbureau
Italian GP >>

 

Copyright © 2000-2012. Tutti i diritti riservati. Charlotte Sylvestersen - Milano