Økonomi

2002
- 2008


Januar 2006:
Fiat kom i januar med et positivt 3-månders regnskab efter hele 16 måneder med negative kvartalsregnskab. Nettooverskuddet for sidste kvartal i 2005 blev på 21 mill. euro.

Fiat-aktierne 1998-2002

Den 17. april 1998 var en Fiat-aktie 43,25 euro værd.

9. oktober 2002 kunne samme aktie købes 80 procent billigere.

Forfra igen - og igen

Uno hed successen, og 1´eren var rent bogstaveligt et forsøg på at gøre rent bord og starte forfra.

Punto
- punktum og ny linje - var 90´ernes forsøg på at gentage miraklet.
Punto´en sælger, men gadebilledet i Italien er radikalt ændret i de seneste ti år:

Der er mange flere udenlandske biler!




Gulvmåtter koster ekstra

Mens andre producenter tilbyder airbags, airconditon og servostyring som standardudstyr måtte vores ven Angelo betale ekstra for bilens måtter, da han for 2 måneder siden købte en Punto.

Globaliseringen

  20011990
Solgte biler totalt (mill.) 2,1262,131
I Italien 39%58%
Andel af markedet i Italien32%60%
Ansatte198.764303.238
Heraf i Italien48%78%
   

 

Artikel fra oktober 2002

Den 9. oktober 2002 bad bilfabrikken Fiats ledelse den italienske regering om at blive behandlet som en nationale krise-situation, og dermed modtage de fordele, der er forudset i en lov fra 1991 om store virksomheder i krise.

På fem fabrikker ønsker Fiat at fyre 8.100 medarbejdere.
En fusion med General Motors (Opel) regnes for at være endnu tættere på end forudset, og dermed er det italienske bil-eventyr forbi.

Kun Punto har været en succes


Fra 1994 til i dag har Fiat kun haft Punto´en blandt de mest solgte biler i Europa.



I 1997 var Punto den mest solgte bil i Europa med 571.943 eksemplarer, og Punto lå på andenpladsen i 1995, 1996 og 2000.

I 2001 var Punto på en fjerdeplads med 541.274 eksemplarer. Den mest solgte var i alle årenen undtagen 1997 Golf´en fra Volkswagen.

Tragedie for Termini Imerese

1.800 medarbejdere ved Fiat-fabrikken i Termini Imerese ved Palermo, står på fyre-listen, og der er simpelthen ikke udsigter til andre jobs i området.

Byens borgmester har indledt en sultestrejke i protest mod fyringsplanerne.

13.000 arbejdspladser forsvundet

På Alfa Romeo-fabrikken i Arese ved Milano, hvor man i dag faktisk kun samler karrosserier og producerer en økologisk bil, kan 1.000 af de resterende 2.000 medarbejdere regne med at blive fyret.

Da Fiat købte Alfa Romeo i 1987 arbejdede 14.000 personer for fabrikken i Arese.
Læs om "afviklingen" af Alfa Romeo i Milano >>

I Cassino ved Rom skal 1.200 ud af 4.500 arbejdspladser i produktionen af den nye Stilo-model skæres væk, mens Torino må sige farvel til 1.350 ud af 9.900 medarbejdere, mens andre 2.000 skal i en ekstraordinær "cassa integrazione" med 80 % af lønnen i maksimalt 48 måneder.

Dødskamp trækkes ud for statens penge


Cassa Integrazione-loven stammer fra 1968, og er tidligere regeringers pivilegium til Fiat (og andre store virksomheder, der godtgør, at de er ramt af konunkturer, i færd med at rekonstruere ecc.), der kan sende medarbejdere hjem, mens staten betaler lønnen.

Uden det privilegium var Fiats vanskeligheder blevet alvorligere meget tidligere.

I Italien må virksomheder med 15 ansatte jo - i hvert fald indtil videre >> - ikke fyre folk, medmindre der altså er tale om en af de virksomheder, som staten vælger at tildele "Integrations-Kasse".

-syl


Copyright © 2000-2010. Tutti i diritti riservati. Charlotte Sylvestersen - Milano