wrroouumm...

December 2010
Bookmark and Share

ALFA Romeo fyldte 100 år den 24. juni 2010
ALFAs Milano-historie - fra Portello til Arese til Fiat...

Foto venligst stillet til rådighed af Motorbox.com - klik her for flere foto >>

Arbejderne på Alfa:



"Balilla" og Angelo var et par af de tusinder, der måtte forlade ALFA i utide...

Hele 31 ALFA-ansatte gjorde karriere som parlamentsmedlemmer.
Den sidste var Luigi Malabarba, der var senator frem til 2006.


1910: Cirka 250 ansatte.
1919: 2.200 ansatte
1937: 6.000
2. Verdenskrig: Cirka 8.000

I 1982 arbejder der 19.000 i Arese - der da producerer fire modeller: Alfetta, Nuova Giulietta, Alfa 6 og Alfetta GT og GTV.
Nogle tusinder er i 1982 stadig på arbejde på Portello, og i Pomigliano d´Arco arbejder der 8.000.

I 1982 er der i alt cirka 30.000 ALFA-ansatte.

Da ALFA sælges til Fiat i 1986 er der 16.000 ansatte i hele virksomheden - året efter er 6.000 fyrede (i en såkaldt "Integrationskasse" - en form for understøttelse - hvor staten tråder til indtil virksomheder igen har brug for ansatte - men ingen kom tilbage til ALFA...).

I 1994 er der 9.500 ansatte samlet i Arese og i Pomigliano d´Arco.

I dag (maj 2010) er der cirka 300 tilbage i Arese, mens der arbejder omkring 6.000 i Pomigliano d´Arco - alle er i dag ansat i Fiat-imperiet >>.

Fiat meddelte i efteråret 2009, at de sidste medarbejdere i Arese skal enten fyres eller flyttes til Torino.

Mød nogle af dem, der arbejdede på Alfa - på "Vatikanet" i mit kvarter >>.

Eks-kommunisternes ARCI-kulturforening var en af de barer, hvor de mange fyrede fra Alfa tilbragte - og nu i dag som ældre herrer - stadig tilbringer fritiden der blev for meget af, da Prodi solgte ud i 1986...

ALFA RØD - ROSSO ALFA
ALFAs røde farve har været uændret siden 1920´erne:
HEX #A80401

 


 


Artikel fra juni 2010
Begyndelsen:

Alfa Romeos oprindelse går tilbage til selskabet "Società Italiana Automobili Darracq", der blev grundlagt i Napoli i 1906 med det erklærede formål at lave økonomiske køretøjer.

Den franske iværksætter Alessandra Darracq, der havde grundlagt sit imperium på cykelproduktion, opdagede dog hurtigt, at Napoli var for langt fra "ALFArvej" - og veje i det hele taget! - og flyttede i 1908 produktionen til Milano.



Svær begyndelse - ingen veje, ingen købere!

Heller ikke i Milano var der for mange gode veje til motoriseret trafik, men Darracq havde også glemt, at der ikke eksisterede nogen italiensk middelklasse, der kunne købe økonomiske køretøjer.

På det tidspunkt bestod Italien af fattige og af en lille men meget velhavende overklasse, der så sandelig heller ikke ville have billige biler, men store luksuriøse køretøjer.

Så selskabet fik hurtigt problemer og erklærer sig insolvent i 1909.
(Måske ville de velhavende italienere hellere have Limousiner - fra den franske by Limoges - men også Renault og Fiat var faktisk også allerede i 1908-1909 Darracqs konkurrenter…)

Portello bliver til Milanos bil-center

Virksomheden lå altså fysisk fra 1908 på det område i Milano nordvestlige udkant, der hedder Portello.

I 1910 overtog en gruppe forretningsmænd og ingeniører bilproduktionen i selskabet A.L.F.A (Anonima Lombarda Fabbrica Automobili), der blev grundlagt den 24. juni 1910.

Fra efteråret 1910 produceredes "ALFA HP" - en bil med plads til seks personer, en motor på 4,1 liter og en tophastighed på over 100 km/t.
"HP" blev i alt produceret i cirka 300 eksemplarer, og én af dem kan den dag i dag ses på ALFA Romeos Museum i Arese nord for Milano >>.


Copyright for dette foto: www.traumautoarchiv.de

Ræs fra 1911

Året efter i 1911 præsenteres en racer-model - men en omfattende historie om ALFAs racerbiler med "Cuore Sportivo" - et sportsligt hjerte -
må du have lidt tålmodighed med, for denne artikel vil primært holde sig til historien om ALFA og Milano :-)

Romeo kommer til i 1915

I 1915 endte ALFA hos den napoletanske ingeniør Nicola Romeo og hans selskab "Accomandita Ing. Nicola Romeo e Co.".


Nicola Romeo
(Sant'Antimo 28 aprile 1876 – Magreglio v. Comosøen 15 agosto 1938)

Pengene til at købe ALFA i 1915 havde ingeniør Romeo tjent ved at producere maskiner og udstyr til mineindustrien.
I 1918 bliver navnet til ALFA Romeo.

Portello-området var valgt og blev bibeholdt både fordi det var et åbent område udenfor Milano, men også fordi det lå tæt ved Sempione-og Gallerate-vejen - mod nord - mod rige lande som Schweiz og Frankrig. Fabrikken blev bygget på et areal, hvor der i 1906 var blevet afholdt "Verdensudstilling 1906" og hvor Milanos messe fik sin faste plads.

(Der skal i øvrigt være verdensudstilling - EXPO 2015 - om fem år i Milano, og denne gang foregår det så på den nye Milano Messe >>, der for få år siden flyttede ud til Rho-Pero 5-6 km nord for Portello - og det er ved den nye messe i Rho/Pero der den 26. juni afsløres en ALFA Disco Volante-skulptur i forbindelse med festlighederne i anledning af ALFAs 100-års jubilæum.)


ALFA C 52 Disco Volante (Flyvende tallerken) - 1952
(Foto fra Museo ALFA Romeo)

Portello blev Milanos "bil-zone"
(og er det stadig - læs nederst på siden...! :-)

Også andre bil-producenter og relaterede virksomheder besluttede at holde til i Portello-området. - Isotta Fraschini - Citroen og Fiat - samt leverandører til Alfa som karosseri-virksomhederne Touring, Zagato og Cesare Sala.
(Artikel: Milanos historiske bilmærker >>)

Zagato i dag:
"Alfa Romeo TZ3 Corsa" er en fuldblods racerbil bestilt af en anonym tysk "gentleman racerkører"...
- sådan skriver de på Alfa Romeo Klub Danmark >>
- hvor du naturligvis også finder mere information om ALFAs 100-års jubilæum der fejres den 26. og 27. juni ved Milanos nye messe og i Milano centrum...
.


I 1914 - umiddelbart før 1. Verdenskrig udbrud - var produktionen nået op på 272 køretøjer, og der arbejdede omkring 300 personer på ALFA.

Under 1. Verdenskrig producerede ALFA primært krigsudstyr.

Efter 1. Verdenskrig i 1918 opkøber ALFA en række virksomheder - "Officine Meccaniche di Saronno", "Officine Meccaniche Tabanelli" i Rom, og "Officine Ferroviarie Meridionali" i Napoli.

Det nye og større selskab har som målsætning at producere en utrolig lang række forskellige produkter: "Maskiner til den mekaniske industri, til stålindustri, landbrug, minedrift, kemisk industri og til udvindingsindustrien i det hele taget, til hæren, flyvevåbnet, marinen og landbruget, motorer til enhver anvendelse til fly, biler, tog og andre maskiner på skinner…".

I 1919 arbejder der 2.200 på Portello - og altså ikke udelukkende i bilproduktionen.

1920´erne - og farvel til Romeo

I 1920 genoptages bilproduktionen med modellen "Torpedo 20-30 HP".

Efter 1. Verdenskrig har ALFA problemer med at omstille sig til "fredstids-produktion" og reddes faktisk allerede dengang af statslige tilskud til efterkrigs-industrien.

Samtidig opgiver man ambitionerne om at betyde noget i flybranchen, og koncentrerer sig udelukkende om bilerne.

Op igennem 1920´erne bekræfter ALFA Romeo sin sportslige position - med "piloter", som kørerne kaldes i Italien, som Atonia Ascari, Giuseppe Campari, Enzo Ferrari og Ugo Scocci…
men det er som skrevet ovenfor en anden historie…

...og alligevel...

For det ville være forkert i tavshed at forbigå, at ALFA i 1929 opretter racer-afdelingen "Scuderia Ferrari" - "Stutteri Ferrari" - efter succespiloten af samme navn…

Nicola Romeo forlader i 1928 virksomheden, tilsyneladende på grund af uenigheder, hvor Romeos vision om en bred og varieret produktion kommer i mindretal.

Inden da er det meste af kapitalen endt hos bankerne, og man frygter en overgang at virksomheden lukker - men netop ALFAs position indenfor motorsporten er med til at forhindre en lukning.

Statsindustri fra 1932 - 1986


ALFA i 1930´erne

I 1932 ender ALFA som en statslig virksomhed i den nye fascistiske statsindustri repræsenteret ved selskabet IRI (Institut for Industriel Rekonstruktion) - artikel på vej >>.

Selskabet ledes dog som mange IRI-selskaber forholdsvist selvstændig - i bestyrelsen er halvdelen af medlemmerne aktionærer og halvdelen arbejdere.

En mindre kendt historie om ALFA er måske virksomhedens bidrag til at udvikle ny metal-legeringer - stållegeringer, aluminiumslegering, og også f.eks. en meget berømt "ALFA-Bronze".

Den nye direktør Ugo Gobbato forlader rent faktisk i 1933 bilproduktionen - dog ikke "stutteriet" for racerbiler! - og indtil krigens afslutning er ALFA nærmest synonym med produktion til fly og militært udstyr.

I 1938 arbejdede der 6.000 på ALFA, og man begynder det år at konstruere en ny fabrik i Pomigliano d´Arco ved Napoli. (Det er den fabrik, der fra 1972 producerer Alfasud - en produktion på 1 millioner i løbet af de commende ti år.).

2. Verdenskrig - fabrikken udbombes

Under krigen var man oppe på at have 8.000 arbejdere på Portello, og Alfa producerede i perioder for eksempel over 160 flymotorer om måneden.

Den 30. maj 1943 - og igen i 1944 - bombes fabrikken på Portello af de allierede - og fabrikken var i i realiteten totalt ødelagt.

Under krigen var man oppe på at have 8.000 arbejdere på Portello, og ALFA producerede i perioder for eksemple over 160 flymotorer om måneden.

Boomet efter 2. Verdenskrig

Efter krigen producerer ALFA i nogle år også komfurer, persienner og andre brugsgenstande, som stållegeringen "Duralfa" var specielt velegnet til, og samtidig genopbyggede man på kun fire år fabrikken.

Den virkelige relancering af bilmærket ALFA kommer, da fabrikken er genopbygget.

Det virkelige efterkrigs-gennembrud siges at være i 1950 med produktionen af modellen "1900" - på det tidspunkt arbejder der 4696 arbejdere, 1158 teknikere og administrative ansatte og 28 chefter - i alt 5.882 ansatte.


Her monteres "1900" i 1952.
Foto venligst stillet til rådighed af Motorbox.com >>

Samlebånd blev først en realitet hos ALFA med produktionen af Model 1900 i 1950 - men kun for karrosseri, for sæder og de mekaniske dele.

Samlebånd for montering af motorerne først blev indført i 1956 - to år efter lanceringen af Giulietta, som siges at være den endelige bekræftelse på at ALFA er bilproduktion og kun bilproduktion.
(Og ALFA indtroducerede så den splinter-nye Giulietta i foråret 2010...)

Guilietta´er


Giulietta Spider - prototype fra 1955
(Foto fra Museo ALFA Romeo)


Giulietta Berlina - 1955
(Foto fra Museo ALFA Romeo)


Giulietta Sprint - 1960
(Foto fra Museo ALFA Romeo)


Giulietta SZ - 1960
(Foto fra Museo ALFA Romeo)

ALFA går fra at producere 6.104 biler i 1955 til 57.870 i 1960, da det "italienske økonomiske mirakel" for alvor et begyndt.


Her bliver Giulietta lakeret i 1954
Foto venligst stillet til rådighed af Motorbox.com >>

Fra Portello til Arese i 1960´erne

I 1959 er der ved at blive alt for lidt plads på Portello og man køber arealerne i Arese - i alt 2 millioner kvadratmeter.

I 1960 begynder man konstruktionen af fabrikken i Arese, der begynder at producere i 1962-1963.

Det sidste køretøj, der blev 100% projekteret og i begyndelsen produceret på Portello var Giulia fra 1962.

Giulia solgte i alt over 300.000 eksemplarer:
10 gange så mange biler som den samlede produktion i årene fra 1910 til 1955.

Fabriksbygninger, administration og bilbutikken på Portello bliver gradvist revent ned, og noget af arealerne bliver overtaget af Milanos messe.
Det meste af arelaet ligger brak længe, inden der nord for den indre ringgade konstrueres beboelseejendomme, parkanalæg og et indkøbscenter fra 2004 og frem.


Portello i storhedstiden
Foto venligst stillet til rådighed af Motorbox.com >>

...og hvad der har overaget pladsen i dag:

Foto venligst stillet til rådighed af Motorbox.com >>
Blå - Viale Certosa
Grøn - Rinascente varehus
Gul - ny park med bakke og beboelse
Orange - her bygges (maj 2010) konferencecenter
Rød - Indkøbscenteret Portello, der åbnede i 2005

Den sidste ALFA-arbejder forlader Portello til fordel for Arese i 1986.


Motorbox.com >> dokumenterede Portellos endeligt i en fotoreportage fra 2001. Her et foto af en efterladt prototype på en "ALFA Sud".

Det her var den elektriske kommandocentral på ALFA på Portello

Foto venligst stillet til rådighed af Motorbox.com >>

En lille arbejder-genopblomstring har Portello dog i begyndelsen af 90´erne, hvor det tomme tidligere fabriksareal i nogle år er rammen omkring kommunistpartiets månedlange sommerfest - Festa dell´Unitá.

..en uheldig alliance inden salget til Fiat...

Inden Alfa i 1986 bliver solgt til Fiat-gruppen og relanceret i selskabet "Alfa Lancia S.pa." i 1987, når mærket også at være i et uheldigt jointventure eventyr med japanske Nissan (AR.N.A. Alfa Romeo Nissan Autoveicoli).

...når jeg skriver uheldig, er det fordi et hylekor- , da jeg forleden viste nogle danske Alfa-fans på rundtur i Milano...råbte:
- Det vil vi simpelthen ikke høre om...!!!


Salget til Fiat - fra 16.000 til 10.000 ansatte på ét år

Man ved, at Ford tilbød et sted mellem 3.300 til 4.000 milliarder lire for at overtage et ALFA Romeo, hvor pengene fossede ud og underskuddet voksede år for år.

Ford skulle så i løbet af 8 år gradvist overtage ledelsen af ALFA Romeo, og yderligere i de først fire år investere 4.000 milliarder lire i fabrikken og mærket.

Fords tilbud blev officielt præsenteret 30. september 1986 og var gyldigt indtil 7. november samme år.

Fiats tilbud kom den 24. oktober:
En købspris på 1.050 milliarder lire, der skulle betales i fem rater uden renter fra 1993 (17 år efter købet). I Fiats tilbud var også investeringer for 4.000 milliarder lire indtil 1995.


Den 6. november besluttede IRI med præsidenten Romano Prodi i spidsen, at Fiat skulle sælges til Agnelli-familien og Fiat.

Efter sigende har Fiat indtil i dag i realiteten kun betalt mellem 300 og 400 milliarder lire for ALFA Romeo og ingen har gidet regne på, at om der rent faktisk blev investeret 4.000 milliarder i at relancere mærket indtil 1995.

Direkte fra fabrik til forbruger:
På Piazzale Accursio på den store officielle ALFA-forhandler engang i disse nu nedrevne bygninger:

Foto venligst stillet til rådighed af Motorbox.com >>

Portello i dag

Portello-arealet var på begge sider af det, der i dag er Milanos indre ringgade.


Indkøbscenteret "Portello" åbnede i 2005
Foto venligst stillet til rådighed af Motorbox.com >>

I dag ligger et stort indkøbscenter, nogle nye beboelseshøjhuse og et par kunstige bakker på den nordligste del af Portello.

Syd for den indre ringgade ligger to store nye messe fra 1990´erne, og lige nu (maj 2010, red.) er et kæmpebyggeri i gang med beboelseejendomme, og efter sigende Europas største kongrescenter.

Den allersidste ALFA-Portello bygning blev revet ned i 2004 - og husede faktisk indtil det både design-center, eksperimentelle motorer og testcenter for mekaniske dele.

Man kan også se ALFA-bygninger på Portello i filmen "Nirvana" af Gabriele Salvatores.
Filmen blev optaget i 1995.


Den dag i dag er kvarteret ved Portello og specielt omkring Certosa-vejen ud til motorvejen dog stadig bilzone - her er fyldt med bilforhandlere og også en stor "Motor Village" >> ejet af Fiat Group Automobiles hvor alle gruppens mærker (Fiat, Lancia, Alfa Romeo og Fiat Professional) kan ses og prøvekøres.

…De sidste åndedrag for ALFA i Milano...

I 1992 stopper produktionen af ALFA 75.
Samtidig lukker Autobianchi i Desio, og det besluttes at samle Autobianchi-modellen "Y10" i Arese.

Det foregår indtil 1995, hvor man i Arese påbegynder produktionen af ALFA Romeo Gtv.

Efter en produktion 270.000 eksemplarer stopper produktionen af ALFA Romeo 164 og antallet af ansatte i Arese er nu nede under 4.000.

Forskellige projekter med f.eks. en elektrisk Fiat 600 og en økologisk Fiat Multipla skaber ikke mere beskæftigelse i Arese.

De sidste køretøjer med ALFAs logo - Gtv og Spider - forlader Arese i 2000.


Arealet i Aresa er 2 millioner kvadratmeter og der har været mange planer om den fremtidige anvendelse - fra et enormt logistik-center til en flytning af Milanos "China Town" - uden dog at nogen endelig plan er vedtaget.

I dag er der kun ALFA Romeo Museet >>, et Customer Service Center og resterne af "Centro Stile" tilbage i Arese.

De sidste køretøjer designet af Centro Stile i Arese var "Mito" og den nye "Giulietta".

Den 30. oktober 2009 bekendtgjorde Fiat, at designcenteret "Centro Stile ALFA Romeo" og forskningscenteret "Powertrain" flyttes til Torino.

De sidste 300 medarbejdere venter lige nu (forår 2010, red.)på at få at vide, om de bliver fyret eller får muligheden for at flytte med til Torino.


I dag produceres ALFA Romeo i Torino på Mirafiori-fabrikken (Mito) og i Pomigliano d´Arco (147, Gt, 159)

Portello-projektet:
Disse huse ligger der i dag - parken omkring er det stadig så som så med...


men sådan skal det ende med at se ud - vi krydser fingre...
Parken åbener efter planen for publikum i 2011 - vi glæder os...

Retur til
wrroouumm... <<



Retur til
Museo ALFA Romeo <<


Alfa Brera >>


Veteranbiler
& motorcykler:

Træf og begivenheder >>


Biccocca
- ny bydel

Pirellis fabriksarealer >>


Links
ALFA Romeo´s
historiske arkiv >>




op /\

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

op /\

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

op /\

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

op /\

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

op /\

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

op /\

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

op /\

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

op /\

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

op /\

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

op /\

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

op /\

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

op /\

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

op /\

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

op /\

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

op /\

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

op /\

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

op /\

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

op /\

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

op /\

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

op /\

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

op /\

 

 

 

 

Sådan så der ud i maj 2010



-syl


Copyright © 2000 - 2010. Tutti i diritti riservati. Charlotte Sylvestersen - Milano >>