Erhvervsliv

2008
Bookmark and Share
Pirellis præsdient Tronchetti Provera
skal skære 10% af omkostningerne i 2009.
Han er optimist: - folk skal jo alligevel skifte dæk...

Hvem er
Marco Tronchetti Provera


I dag er den 60-årige Troncetti Provera Pirelli-koncernens præsident.
Pirelli producerer dæk og Pirelli RE (Real Estate - børsnoteret i 2002) er en stor italiensk ejendomsmæglerkæde. Pirelli producerer ikke længere kabler.

Tronchetti Provera er tredje søn i en velhavende Milano-familie.
I 1971 får han sin eksamen i Handel og Økonomi på det prestigefylde Bocconi Universitet i Milano >>.

Han tilbringer en tid i London hos transport og logistikvirksomheden P&O.
Tilbage i Italien grundlægger han firmaet Sogemar, et maritimt handelsfira, der beskæftiger sig med import - eksport.

I 1978 bliver han skilt fra sin først hustru, journalisten Letizia Rittatore Vonwiller, og gifter sig med Cecilia Pirelli - datter af Leopoldo Pirelli.
Parret får tre børn.
Fra 2001 er Tronchetti Provera gift med eks-modellen Afef Jnifen.

Opturen begynder
for alvor
med en svigerfar


I 1980´er gør han som svigersøn lyn-karriere i Pirelli, og da et forsøg på at købe Continental i 1992 går galt, overtager Tronchetti Provera ledelsen af Pirelli efter svigerfaderen.

I løbet af få år moderniserer han virksomheden.
Tronchetti Provera koncentrerer primært energien omkring den grundlæggende produktion af dæk og kabler, og skærer med hård hånd andre sektorer som tennisbolde, sko og gumebåde bort.

Teknologisk udvikling af nye produkter prioriteres højt.

I disse år grundlægges Tronchetti Proveras stjernestatus på den italienske erhvervshimmel, og Pirelli regnes for en teknologisk virksomhed på forkant med udviklingen - både indenfor dæk, men også på nye områder som optiske fibre, bredbånd og lignende.
I 2001 udgør alene kabelproduktionen 61% af omsætningen.

Samtidig begynder engagementet i ejendom-sektorer, da Biccoca-bydelen >> skal forandres til en ny moderne bydel i Milanos nordøstlige udkant, da de gamle Pirelli-fabrikker rives ned.

Nedturen handler
mest om telefoni


Pirelli var op igenne 1980´erne også indvolveret i udviklingen af nye instrumenter til telekommunikation, og da Tronchetti Provera i 2000 beslutter at sælge ud af Pirellis aktiviteter og specielt af nogle patenter for 4 miliarder euro er det for at investere disse penge i Telecom Italien.

Sammen med Benetton familien >> køber Pirelli 27% af Olivetti, og bliver dermed største aktionær i Telecom Italia, som Tronchetti Provera blvier præsident for.
Bredbånd i Italien og resten af Europa er en af Tronchetti Proveras mærkesager i Telecom Italia.

Investeringen i Telecom Italia sker lige før "dot.com-boblen" eksploderer, og Tronchetti Provera har åbenbart også undervurderet hvor stort behovet for investeringer er indenfor telekommunikation.
I 2004 sælger Pirella kabel-divisionen for 1,3 mia. euro, der kanaliseres over i telekommunikationsbranchen.
Måske endnu et fejtrin - andre mente, Pirelli burde have skilt sig af med ejendomsfirmaet, der netop da toppede på børsen.
I 2006 var Pirelli Real Estate aktien 65 euro værd - i dag 4,10 euro.
Pirelli RE er i dag kun 186 millioner euro værd.

I 2006 trækker Pirelli sig ud af Telecom - et tab på 3,2 miliarder euro.

Sagen trækker dog lange skygger - politisager om hemmelige forretningsmetoder og ulovlige telefonaflytninger i forbindelse med Telecom under Tronchetti Provera ledelse er et kapitel, der endnu ikke er overstået.




Artikel fra 2008
Marco Tronchetti Provera vil ikke ud med, hvor mange ansatte Pirelli skal fyre på grund af den internationale krise.

- Vi skal i 2009 skære 10% af alle omkostninger, fortalte han i slutningen af november på et møde i udenrigskorrespondenternes forening i Milano.

Tronchetti Provera understregede, at han forventer, at den italienske regering præsenterer en krisepakke, der ikke blot hjælper de dårligst stillede men også den middelklasse, hvis forbrug er grundpillen i samfundet.

- Italien er dog i en specielt dårligt situation. Regeringen har meget mindre spillerum end de andre europæiske lande på grund af den enorme statsgæld, Italien slæber rundt med.

I følge Tronchetti Provera er Europa også meget tungere at danse med end for eksempel USA, når det drejer sig om krisepakker, fordi de enkelte lande spiller ud med vidt forskellige tiltag.

Alligevel er han overvejende optimistisk og forudser at alt snak om krise er forstummet i 2010.


Marco Tronchetti Provera er i dag 60 år gammel

Tronchetti Provera frygter heller ikke de konkurser af specielt de store amerikanske bilfabrikker, som nogle forudser.

- Folk har stadig brug for reservede.
Der skal stadig nye dæk på bilen, når de gamle er slidt op, lød det optimistisk.


- Vi skal lave et "reset" af vores aktiviteter, og så skal vi være dér, hvor der er udvikling, som for eksempel Rusland og Kina.

Tronchetti Provera fortalte også, at ledelsen af Pirelli på et bestyrelsesmøde i oktober besluttede at aflyse enhver form for bonus og præmier for ledelsen i kølvandet på den økonomiske krise.

Efterlyser nye spilleregler for verdensøkonomien

Tronchetti Provera efterlyser en form for "ny økonomiske verdensorden":

- Vi skal simpelthen tilbage til basic med industri og sund økonomi i stedet for komplicerede finansielle diskussioner og eventyr.

Selv har Pirelli med Tronchetti Provera i spidsen brændt fingrene - og brændt miliarder af - på et eventyr i telekommunikations-branchen i det seneste ti år - læs historien i venstre spalte.

"Telecom-eventyret" og prisen for det gav skår i Tronchetti Proveras stjernestatus i italienske erhvervsliv.

Inden Telekom-eventyret betragtede mange Tronchetti Provera som det bedste bud på en arvtager til den legendariske Fiat-chef Gianni Agnelli >>. Den rolle har han måttet vinke farvel til.

Hvad rager små-aktionærerne mig...

- Jeg taler simpelthen ikke mere om telekommunikation, lød det katagorisk på et spørgsmål om dette emne.

Og Tronchetti Provera viste også de kløer, der har været med til at skabe hans ry, da han blev spurgt, om han havde bekymringer over de små aktionærer i Alitalia, der nu taber deres penge.

- Jeg beskæftiger mig med fremtiden, lød det korte svar.

Pirelli er nemlig også blandt de private investorer i det kommende Alitalia - Compagnia Aerea Italiana (CAI) >>, og Tronchetti Provera tror på det nye selskab.

- Det er først og fremmest vigtigt at vi får skabt en konkurrencedygtig virksomhed.


- Dernæst har Pirelli en stor interesse i et nationalt selskab, der fra Italien kan flyve os overalt uden at vi skal spilde timer og dage i Europas lufthavne. Og det betyder også noget for turistindustrien at et land har et flyselskab.

- Og jeg vil naturligvis ikke tvinge nogle til at flyve CAI til den tid, fastslog Pirelli-chefen, men mon ikke de ansatte forstår beskeden alligevel når/hvis det nye italienske flyselskab CAI går i luften.

På spørgsmålet om, hvorvidt Tronchetti Provera regner med at tjene penge på CAI-aktierne når de private aktionærer kan sælge aktierne efter fem år, fik spørgeren dog kun et smil.

-syl

Retur til
Erhvervsliv <<


2.12.2008:
BERLUSCONI FREMLÆGGER "LILLE" KRISPLAN:
Stor statsgæld tillader kun krisehjælp for 6,4 mia. €.
- Alt for dårligt, siger fagforeninger og opposition.
- Ikke godt nok,
siger
industriens arbejdsgivere >>


3.12.2008:
Det nye Alitalia´s start er nu udskudt fra midt i december
til midt i januar 2009 >>


Artikler om
m
agtens mænd
(før og nu!)

Silvio Berlusconi >>
Paven >>
Præsident Napolitano >>
Benetton-familien >>
Luca Cordero de Montezemolo >>
Lapo Elkann fra Fiat >>
Giluio Andreotti >>
Gianni Agnelli >>

Romano Prodi >>
Bettino Craxi >>
Giuseppe Garibaldi >>

Links

Pirelli >>


Det langrukne "P" illustrerer,
at Pirelli oprindeligt arbejdede
med gummi-produkter,
der kunne "strækkes".


Pirelli kalenderen >>



Aktiefald
Pirelli aktier var ved
årskiftet 0,65 € værd.
Midt i oktober kunne
aktien købes for 0,25 €.

Tvivl om
Pirelli-kalenderen


Udgivelsen af den årlige Pirelli-kalender >> med underskønne kvinder - i år i Afrika -
var i år tvivlsom.

Pirelli kalenderen 2008


Kalenderen er udkommet 4 gange.
To gange - under oliekriserne - er kalenderen blevet suspenderet.

Hvert år i november bliver ledere i Pirelli-koncernen ringet ned af kunder og forretningsforbindelse, der vil vidce, om de kan få et eksemplar af kalenderen.

Der bliver trykt omkring 40.000 eksemplarer af kalenderen, der begyndte sit liv som værksteds-udsmykning med halvnøgne modeller snoet omkring Pirelli-dæk og kabler.

I dag finder man ikke et eneste Pirelli-produkt i kalenderen, der i stedet er blevet et statussymbol for alverdens forretningsmænd.
Tidligere originale kalendere
sælges ofte til skyhøje priser
på forskellige auktioner.



Copyright © 2000 - 2011. Tutti i diritti riservati. Charlotte Sylvestersen - Milano >>