Statistik

2000

Bookmark and Share

Ind og ud af statistikken



Citronlikøren Limoncello har overhalet Sambuca'en i italienske statistikker

Artikel fra januar 2000

ambuca-likøren
er røget ud til fordel for Limoncello i listen over de produkter, som Italiens Statistiks bruger til at følge prisudviklingen.

Istat - Italiens Statistik
- har omsider opdaget, at lysbillede-fremvisere ikke er det helt store hit i år 2000, ligesom kaffeerstatning af byg heller ikke længere står på særlig mange køkkenhylder.

Nogle siger om ISTAT, at institutionen er som en ægtemand med en utro kone:
Den sidste, der får det at vide!




Badedragter, T-shirt, Pommes Frites, svømmebriller, blomstergødning, rygsække og læderpunge
har faktisk også været almindelige varer i Italien i mange år, men er alligevel blandt årets nyheder på ISTAT's liste.

Manipulerede målinger
De undrer derimod mange forbrugere og deres interesseorganisationer, at diverse ekstraskatter og afgifter, blandt andet på biler, ikke tages med i ISTATS beregninger over leveomkostningerne, selv om de vejer tungt i familiernes budgetter.

Nogle forbrugersammenslutninger nærer endda mistanke om, at ISTAT's inflationsberegninger ligefrem er manipulerede.


Og at Istat kun tager nye varer med i de reviderede lister, når varene passer ind i denne falske "programmerede" inflation.

Pålæg og skønhedsoperationer

Men Istat har faktisk også bøjet sig overfor forskellige moder i år.
Skiveskåret pålæg er kommet med
på listen, og er faktisk et relativt nyt produkt i Italien, hvor det fleste stadig foretrækker selv at vælge skinken og salamien hos slagteren eller ved supermarkedets pålægsdisk.

Energisparepærer, skønhedsoperationer på private klinikker, og abbonnement til fitnesscenteret er også nyheder på det italienske marked, og det er rigtigt set, at der faktisk drikkes mere iskold citronlikør end lunken Sambuca med anis-smag på barer og restauranter i dag.


I 1998 blev det til 23 millioner liter citronlikør mod 6 millioner liter Sambuca.

Istat risikerer i øvrigt et sagsanlæg, for at have taget Citronlikøren med på lisenten under navnet Limoncello.

Massimo Canala fra Capri tog nemlig patent på navnet Limoncello, da han i slutningen af 80'erne fornemmede at, der var et citronlikør-boom på vej.

-syl


Copyright © 2001-2011. Tutti i diritti riservati. Charlotte Sylvestersen - Milano