Januar 2012
Bookmark and Share
Sergio Marchionne - Fiats redningsmand eller nedlægger?

FIAT-Chrysler er i dag mere værd en General Motors og Ford tilsammen
For FIAT-direktøren er placeringen af koncernes hovedkvarter blot et logistisk spørgsmål

Italiensk/Canadisk
Sergio Marchionne er født i Italien i 1952 af forældre, der emmigrerede til Canada, da han var 14 år gammel.

Af uddannelse er Marchionne kandidat i filosofi og jura med en MBA-overbygning.

Efter nogle års arbejde som erhvervsjurist kommer Marchionne i 1983 til Deloitte Touche, først som advokat og skatteekspert, fra 1985 til 1988 er han chef i Mardon Group i Torini, i 1989/90 vicedirektør i Glenez Industries. Fra 1990 til 1992 er han finandirektør hos Acklands.

Vendepunkt i 2002

Karrieren fortsætter i 1990´erne i Canada, indtil han i 2002 bliver Adm. dir for SGS i Geneve - en virksomhed med 55.000 ansatte i hele verden.

På tre år relancerer han virksomheden, hvad der gør ham kendt i erhvervskredse. Han er stadig bestyrelsesformand i firmaet.

I dag er Marchionne asministrerende direktør for både Fiat og Chrysler Group LLC. Derudover er han bestyrelsesformand for Fiat Industrial og CHN.

Han er for nylig valgt som formand for ACEA - de europæiske bilproducenters organisation (European Automonile Manufactures Association).
Han er bestyrelsesmedlem for Phillip Morris International, for Peterson Institute fora International Economics, med-bestyrelses formand for Foreningen for forholdet mellem USA og Italien, samt permanent medlem af Giovanni Agnelli Fonden.

FIAT-Chrysler

I 2009 lancerede Marchionne en strategisk alleance med Chrysler Group, der skal munde ud i en komplet fusion af de to bilgiganter i 2015 - samme år, som Marchionne sandsynligvis har sat som slutdato for sin egen ledelse af koncernen.

Den 10. juni 2009 køber FIAT 20% af Chrysler efter lange og hårde forhandlinger, hvor blandt andet en gruppe af Chryslers kreditorier forsøger at få Amerikansk Højesteret til at blokere FIATs opkøb.

Efter en række andre opkøb ejer FIAT i dag 58,5% af Chrysler Group LLC. Alleancen med FIAT resulterer i overskud på Chryslers regnskab i første kvartal 2011.


I FIAT siden 2003

Marchionne bliver medlem af FIATs bestyrelse i 2003 på opfordring af Umberto Agnelli.

Efter Umberto Agnellis død og den efterfølgende administrerende FIAT direktør Giuseppe Morchios afgang (i vrede, fordi Agnelli familien ikke ville gøre ham til bestyrelsesformand også) bliver Sergio Marcionne den 1. juni 2004 udnævnt som administrerende direktør i FIAT Group.

Efter uenighed med Herbert Demel overtager Marchioone i 2005 også ledelsen af FIAT Auto (i dag FIAT Group Automobiles).

Fra april 2006 er han ligeledes bestyrelsesformand for CNH, der har med kørertøjer til landbrug og byggesektoren at gøre.

Fra juni 2009 er Marchionne adm.dir. for Chrysler Group, i maj 2010 medlem af bestyrelsen for EXOR (Agnelli-klanens Holding-selskab), og fra januar bestyrelsesformand for FIAT Industrial.

Med en årsløn på 4.782.400 € er Marchionne nummer fem på listen over de mest vellønnede italienske erhvervsledere.

Branchetidsskriftet Automotive News' chefkorrespondent Luca Ciferri:
"Hvis nogen i 2009 havde sagt til mig, at Chrysler ville være Fiats redningsmand to år senere, ville jeg have sagt: Smettila di bere prima di pranzo - lad være med at drikke før frokost. Uden Chrysler formoder jeg, at Fiat, efter at have overlevet adskillige konkurser i mærkets 112-årige historie, endelig ville være ved la fine - afslutningen,« skrev Ciferri i november 2011.



Marchionne modtog i 2011 flere titler som Årets manager (af Automotive News) og Årets mand (Carbuzz.com), der hylder ham som manden, der har reddet Chrysler.

Men bliver Marchionne også manden, der om få år flytter koncernens hovedsæde væk fra Italien?

I dag sidder FIAT på over 58% af aktierne i Chrysler Group, og hensigten er at opkøbe alle de resterende aktier, hvoraf mange er i de amerikanske fagforeningers besiddelser.

Fagforeningerne raser

Marchionnes forhold til fagforeningerne i både USA og Italien er konfliktfyldt.

Efter den nylige aftale (december 2011) med de italienske arbejdere - omkring 86.000 arbejder for FIAT i Italien - beskyldte fagforeningerne Marchionne for med den nye aftale i praksis at have forbudt strejker.

De italienske FIAT-ansatte har nu færre pauser i løbet af arbejdsdagen, mere treholdsskift og overarbejde, og sygedage efter helligdage bliver ikke betalt længere.

I følge fagforeningerne - hvoraf den store kommunistiske Metalarbejderfagforening FIOM IKKE underskrev - var Marchionnes trussel om at flytte endnu mere produktion udenlands den afgørende årsag til at at et spinkelt flertal stemte (54% - og reddet på stregen af de administrative ansatte) for overenskomsten.

Meldte FIAT ud af arbejdsgiverorganisationen

Marchionne meldte i efteråret 2010 også FIAT ud af den italienske industriarbejdsgiver-organisation Confindustria - hvad skulle han bruge dem til...

Venstrefløs-avisen Unitá kaldte udmeldelsen for enden på en national industriel periode - en "ofring til en negativ og anarkistisk globalisering"...


Den borgerlig avis Corriere della Sera kaldte udmeldelsen "en skadelig skilsmisse", mens La Repubblica tog bladet fra munden og kaldte beslutningen "først skridt til at forlade Italien".

Atypisk erhvervsleder

Marchionne er meget atypisk som italiensk top-erhvervsleder.
Ikke bare fordi han aldrig går med slips, men med en sort pullover, og i disse dage præsenterer sig med skæg.
- Så sparer jeg tid om morgenen, og kan arbejde mere siger han.
(Og NEJ, INGEN topledere i Italien har skæg, hvorfor ved jeg ikke!)



Marchionne optræder heller ikke i sladderblade eller deltager i mondæne begivenheder, og han afslører gang på gang, at han er ligeglad med de ellers uskrevne normer, og at han bestemt ikke stræber efter konsensus.

"Kongefamilie"-status er ved at forsvinde

De unge Agnelli-arvinger - og specielt den uregerlige brandmanager Lapo Elkann >> - fortsætter i bedstefar Gianni Agnellis >> mondæne stil, men den tidligere status som "næsten-konge-familie" hænger ikke længere på samme måde fast ved Fiat-dynastiet med Marchionne ved roret.

Marchionne tænker nemlig på engelsk, selv om han taler på italiensk - men han foretrækker i følge en biografi om ham (Marco Gregoretti: L'uomo dal maglione nero - Manden i den sorte trøje) engelsk, fordi "italienerne bruger for mange ord".



Truer med at flytte...

I januar 2012 har Marchionne boomet igennem verdenspressen på grund af en række interviews og pressekonferencer i forbindelsen med biludstillingen i Detroit.

Han har gentaget, at for ham er FIAT hovedkvarterets beliggenhed ikke et hverken nationalt eller følelsesmæssigt anliggende, men blot et spørgsmål om logistik.

Politikerne skal bare gøre deres arbejde

Marchionne har også igen i januar understreget, at Italiens politikere nu SKAL skabe bedre forhold for erhvervslivet, hvis FIAT fortsat skal investere i landet.

Den italienske arbejds-, social- og velfærdsminister vil gerne mødes med Marchionne. Elsa Fornero er bekymret, og vil høre mere om Marchionnes intentioner.

Det siger han, han ikke har noget imod.
Men at han ellers ikke har noget at bede hverken hende eller den italienske regeringsleder Mario Monti om, udover at de skal gøre DERES arbejde og så skal Marchionne nok gøre sit.

FIAT-Italien bidrager ikke nok til FIAT-Chrysler

Allerede i oktober 2009 var Marchionne (der ellers bestemt ikke opsøger medierne!) i det populære RAI3-TV-program "Che tempo che fa" ude med udtalelser, der gik lige i maveregionen på de mange italienere, der stadig ser FIAT som lands økonomiske kronjuvel.

I udsendelsen fortalte han, at ikke en eneste euro i FIAT-koncernens overskud i 2010 ville komme fra aktiviteter i Italien.
Hvis man i 2010 fjernede Italien fra regnskabet, ville det havet set meget bedre ud.

- De fleste andre virksomheder ville i den situation hurtigt have fundet udgangsdøren, og var flyttet til andre steder, sagde Marchionne dengang
.

FIAT skal "redefinere" forholdet til Italien

Med Marchionne ord skal FIATs følelsesmæssige forhold til Italien redefineres:

At flytte hovedkontoret "betyder ikke at forråde nogen, det betyder kun, at man vokser. Det er det samme, når børn flytter hjemmefra. Det betyder ikke, at de ikke kan lide dig længere. Det betyder at de vil laver deres ting og leve for sig selv. Jeg tror, det samme gælder for virksomheder."

Ingen beslutninger før 2013, måske...

Beslutningen kommer dog ikke før 2013, har Marchionne også sagt - men det er faktisk en fremrykning i forhold til tidligere udtalelser, hvor 2015 ellers var nævnt...

For få dage siden gentog Marchionne denne filosofi i et interview med Wall Street Journal.
For ham er det ligegyldigt om FIATs hovedsæde ligger i Torino, Chicago eller for den sags skyld i Sao Paolo i Brasilien.
Netop Brasilien er en enorm succes for FIAT
- her solgte koncernen i 2011 750.000 personbiler - 21% af markedet - 55.000 flere biler end Volkswagen.

Det går skidt i Europa, godt i Brasilien og USA

I Europa solgte FIAT til sammenligning i 2011 515.000 personbiler - et fald på 13,8% i forhold til 2010.

En italiensk FIAT-medarbejder har 1.500 euro udbetalt om måneden - mindre end franske og tyske bil-arbejder, men Marchionne lover kun samme løn som i de omkringliggende lande til FIATs italienske medarbejdere den dag, de når op på samme grad af effektivitet og konkurrencedygtighed som industrien i f.eks. Tyskland og Frankrig.

En brasiliansk FIAT-arbejder har 540 euro udbetalt - en serbisk 450 euro (I Serbien produceres FIAT Idea, Lancia Musa) - en polsk FIAT-arbejder koster kun 600 euro.

Panda-produktionen foregår nu i Napoli

Det kan måske lykkes i Pomigliano ved Napoli, hvor en nyrestaurareret moderne fabrik - den fabrik, der i sin tid producerede Alfasud - lige nu er i gang med at sende den nye Panda-model ud på de europæiske markeder. Her arbejdes efter den nye overenskomst.

Marchionne går i 2015, måske...

Marchionni siger, han selv vil trække sig i 2015-2016 som FIATs topchef - og lover at den nye førstemand kommer indefra.

Men han siger også, at han indtil i dag kun har nået 20% af det han ville med FIAT, og på bilmessen i Detroit meddelte han, at koncernen inden 2015 vil fordoble antallet af producerede biler.

Det kan kun ske ved at købe op - Citroen, Peugeot, Opel og Suzuki har ofte - også i disse dage - været nævnt som bytter, Marchionne har et godt øje til...

Helten fra de to verdener - eller tre, fire...?

Lykkes fordoblingen af produktionen for Marchionne vil han kunne leve op til det "øge-kælenavn, der så småt bliver hæftet på ham:

"Helten fra de to verdener"
var oprindeligt den italienske samlingshelt Garibaldis >> kælenavn, da han udover at være med til at samle Italien også have en fortid som revolutionær i Sydamerika.

Fiat beskæftiger i dag omkring 190.000 globalt.

-syl

Retur til
Samfund <<

Magtens mænd >>

Sergio Marchionne 2009:
FIAT vil have det
bedre uden Italien >>




Den nye FIAT 500 >>,
har været en stor scucces i Europa for Marchionne - mindre i USA, hvor salget i 2011 kun var 26.000 modeller mod 50.000 forventede...


op /\


Copyright © 2000 - 2015. Tutti i diritti riservati. Charlotte Sylvestersen - Milano >>