Trafik

2004 -2007

Bookmark and Share

Skrappere regler for uøvede bilister
Her er listen over tilladte biler for dem med nye kørekort - og det er kun de små biler i serierne, der er lovligt:

CITROEN
C1
C2
C3
Pluriel

DACIA
Logan

FIAT
600
Panda
Punto
Grande Punto

FORD
Fiesta
Fusion

HYUNDAI
Atos
Getz

KIA
Picanto

LANCIA
Ypsilon

NISSAN
Micra

OPEL
Agila
Corsa

PEUGEOT
107
206
Twingo
Clio
Kangoo

SKODA
Fabia

SMART
Fortwo coupé 1000
Fortwo cabrio
Ny Fortwo cabrio 800 pure cDi
Ny Fortwo roaster pulse






















August 2007

Bliver et nyt dekret endeligt vedtaget i det italienske parlament til efteråret, så kan unge med et friskpresset kørekort godt glemme alt om køre rundt i noget, der større end en Fiat Punto de første 3 år.



Den nye lov sætter grænser for motorkræfterne.
Der er f.eks. for mange hestekræfter i den nye Fiat 500 til at et menneske med et kørekort yngre end tre år må sætte sig bag rattet der!

Dem med nyt kørekort skal også stadig holde sig på højst 100 km/t på motorvej og 90 km/ på landevejene de første tre år.



September 2005

1.800 færre døde efter 23 måneder med pointkørekort

Spørger man bilisterne, så siger de næsten uden undtagelse, at italienerne stadig kører bil som de altid har gjort.

Men efter to år med point-kørekort taler statistikken sit klare sprog:
23 måneder efter at "klippekortet" trådte i kraft den 1. juli 2003 fortalte trafikmininster Pietro Lunardi, at der har været 1.800 færre trafikdødsfald, 50.000 færre sårede og over 60.000 færre ulykker.

Tallene tager endog ikke hensyn til faldet af ulykker i byernes centrum. De kommunale politikorps har nemlig endnu ikke afleveret deres statistikker.

12.000 bilister har mistet alle deres point, og skal nu op til ny køreprøve.
De hyppigste overtrædelser er overskridelse af fartgrænserne, manglende brug af sikkerhedssele, køre over for rødt, og brug af mobiltelefon under kørslen.
I alt er der fjernet point fra italienernes kørekort i 3.316.000 tilfælde.

For de 32,2 mill. flinke bilister, der ikke har mistet point i de to år, bliver der nu lagt 2 point til de oprindelige 20.
Det italienske system har nemlig indbygget denne præmie til dem, der overholder reglerne - eller ikke bliver taget i forseelser!

Video-overvågning og bøder

Sammen med point-kørekortet har italiensk politi også i de forløbne to år skærpet overvågningen af trafikforseelser:

De italienske byer er i dag spækket med videokameraer, der automatisk fotograferer synderen, der kører over for rødt, eller den private bilist, der skyder genvej på en vejbane reserveret til offentlig transport og taxi.

Bøderne kommer også automatisk - nogle gange tre ad gangen - hvis man f.eks. har kørt 75 på broen ved mit hus - der sidder nemlig tre kameraer på broen, der alle klikker, hvis en bilist overskrider 70 km.

Det kostede en af mine 360 € at køre den strækning!
Så nu holder han øje med farten.

Kontante bøder virker nemlig mindst lige så godt som truslen om at tabe point!

-syl

__________________________________________

Juli 2004


14,6 % færre ulykker, 18,4 % færre trafikofre (over 800 personer!) og 18,1 % færre sårede
lyder det opmuntrende resultat efter det første år med point-kørekort i Italien. Point-kørekortet blev indført den 30. juni 2003.

Mænd, unge og fart...
Mænd tegner sig for over 80 % af de fjernede point, og unge mellem 25 til 29 år tegner sig alene for 14,4%, og det er hastighed, manglende brug af sikkerhedsseler og det røde trafiklys, der sluger de allerfleste point.

Minister ikke tilfreds
Desværre ser det ud til, at den positive effekt af point-kørekortet er ved at forsvinde
Trafikminister Pietro Lunardi konstaterer, at systemet fungerer, men forventede en større effekt. Han har bemærket, at mange flere bruger sikkerhedsseler i dag, og ønsker mere kontrol, og dermed flere fjernede point.

"Double Up" til nybegyndere
Undertegnede passer ekstra godt på - bliver jeg taget uden sikkerhedssele bliver de 5 minuspoint fordoblet. "Nybegyndere", der har haft kørekort mindre end 3 år, får nemlig dobbelt straf.



Til gengæld skal jeg ikke længere råbe for at få manden til at tage sin sikkerhedssele på - han skal nemlig ikke miste point - så han er et eksempel på, at point-kørekortet faktisk virker.
__________________________________________


Juli 2004

3.332
har mistet alle de 20 point på deres kort.
Men kun 2.659 personer fulgte i de forløbne 12 måneder et kursus for at tage kørekortet igen efter at have mistet alle deres 20 point - hvad med de andre - kører de bare løs med 0 point?

Den 30.9.2003 - 3 måneder efter introduktionen af point-kørekortet, var antallet af ulykker faldet med over 22 % i forhold til de samme 3 måneder i 2002.

3.562 italienere omkom fra 1.7.2003 til 1.7.2004 i trafikken, mens 106.000 blev sårede i trafikulykker.

En 23-årig
fra Milano "brændte 234 point af på 10 minutter, da han stak af fra en politipatrulje, kørte over for rødt 8 gange, overhalede farligt 10 gange, ikke havde sikkerhedssele på, kørte uden sine briller og var påvirket af narkotika!

-syl

Retur til
På Motorvejen <<

Retur til
Transport >>


Artikler
Færre trafikdræbte i 2004 >>

Charlottes kørekort >>

Fire ambulancer til 1 ulykke >>


Sikkerhedsvest obligatorisk >>

Beskytter helgenbilleder
bedre end styrthjelm? >>



Copyright © 2000-2011. Tutti i diritti riservati. Charlotte Sylvestersen - Milano