Januar 2015

Bookmark and Share
FOLKESJÆLEN
1/3 af italienerne bor hos Mamma.
Krisen tvinger italienerne til at genopdage bordets og familiens glæder…


Kilde:
Rapporten
"Krise: Bo sammen, bo bedre"
COLDIRETTI/CENSIS >>
-offentliggjort 19.9.2012
2/3 af alle italienere mellem 18 og 29 år bor stadig hos familien, og tendensen er stigende også i gruppen mellem 30 og 65 år.
Italienske kvinder bruger 21 dage om året til at lave mad...




31% af alle italienere bor sammen med Mamma, og tallet siger til 60,7% når man tager gruppen af unge mellem 18 og 29 år viser en undersøgelse foretaget af Coldiretti og Censis.

42,3% af alle udeboende "børn" (altså også dem på 62!) bor mindre end 30 minutters transport fra Mamma, og hele 54% af italienerne bor i mindre end en halv times gang fra deres nærmeste slægtninge.

26,4% af de udeboende unge italienere bor også mindre end en halv time fra nære slægtning, mens 11,8% i aldersgruppen 45 til 64 år bor flere generationer sammen, og andre 58,5% i samme gruppe bor i nærheden af de nære slægtninge.

Den økonomiske krise er medvirkende til, at familierne samler sig endnu mere, og medfører også, at flere og flre unge ikke kan eller vil flytte hjemmefra.

Familien er det sociale sikkerhedsnet

Familien er stadig i Italien den enkeltes sociale sikkerhedsnet, og netop i krisetider kan det tradtionelle italienske familimønster være manges redning:
- Ofte taler man om, at det traditionelle italienske familiemønster, og sepcielt familiemønsteret på landet, er et overstået fænomen, mens virkligheden afslører, at netop det mønster er fundamentalt for at undgå, at den økonomiske krise betyder personlige undergang for mange borgere, forklarer Censis´præsident Sergio Marini.

Maden samler

Coldiretti/Censis rapporten viser, at italienske kvinder bruger 21 dage om året foran gryderne, mens mændene nøjes med 8 dage.
I gennemsnit bruger alle italienere dermed 11 dage om året på at tilberede måltiderne - det bliver til 56 minutter om dagen - på hverdage - for om søndagen og på helligdage bruges der i gennemsnit 69 minutter.

21% af italienerne fortæller, at de hjemme hos dem selv "producerer" yougurt, brød, is og konserves.

- Denne opmærksomhed på madvarernes kvalitet forklarer også det boom vi lige nu oplever i indkøb af lokale madvarer og 0-km-produkter direkte fra landmanden, forklarer Sergio Marini.

Madpakken og web er nye trends

I dag har 7,7 mill. Italienerne hjemmelavet mad med på arbejde - det er dog kun 3,7 mill., der dagligt spiser medbragt mad. 15% bruger denne forkost-løsning for at spare penge.

...sådan ser italienske madpakker ud i følge Coldiretti/Censis

1/3 af italienerne er i dag online i jagten på madtilbud og opskrifter - 14 mill. bruger nettet til den slags undersøgelser, mens 25 mill. oplyser, at de leder efter opskrifter i bøger og i fjernsynet. 1
,8 deltager aktivt som brugere eller bloggere på internettets madsider.


Aperitivo´en er et ritual for millioner…

16,5 millioner italienere stopper regelmæssigt op ved en bar sidst på eftermiddagen for at nyde en aperitivo, og på ferien stiger antallet til 23,6 millioner.

I følge Coldiretti/Censi ser aperitiffen meget mere end blot en drink:
- Apertiffen har udover den økonomiske værdi også stor kulturel værdi. Den er et mødested på tværs af alle, sociale og goegrafiske tilhørsforhold.

Coldiretti/Censis kan også fortælle, at der nu er 12,2 millioner italienere, for hvem turisme også er vin og mad - gastronauter og foodtrottere >> sætter sig hvert år på en større og større andel af den italienske turist-omsætning.

-syl

Retur til
Folkesjælen >>





Copyright © 2000 - 2015. Tutti i diritti riservati. Charlotte Sylvestersen - Milano >>