Benzin-historie

Maj 2011
Bookmark and Share

ENI - historien om en seksbenet hund
- og om en mand, der måske "blev faldet ned med sit fly"!

Enrico Mattei

(Pesaro 29.4.1906
- Pavia 27.10.1962)

Mattei (i midten) var manden, der tegnede ENI, og den italienske stats eksperiment med at blive uafhængige af "De 7 søstre" - de syv store olieselskaber, der "delte" oliemarkedet i 1950´erne og 1960´erne.

Mattei forsøgte at gøre Italien uafhængig af "de 7 søstre" ved blandt andet at forhandle direkte med de enkelte landes regeringer om køb af og søgning efter olie og gas i Iran, Somalia, Marokko, Tunesien, Egypten og det kommunistiske Sovjetunionen.

Mattei omkom, da han i fly den 27. oktober 1962 var på vej fra Catania til Milano.

Det er aldrig blevet opklaret, om der var tale om en maskinskade eller sabotage.

Allerede den 8. januar samme år havde man opdaget en fastklæbet skruetrækker der med motorvarmen ville have faldet ned og blokeret flymotoren i et fly, der skulle bringe Mattei til Italien fra Marokko.

Efter den episode ansatte Mattei tidligere modstandsfolk som sine private sikkerhedsfolk.

Kilde og foto:
www.eni.com >>

 


Artikel fra 2010
Den officielle forklaring på, at hunden på benzinselskabet ENIs logo har hele seks ben lød i 1950´erne, at de seks ben symboliserede bilernes fire hjul plus bilistens to ben.

Det "seksbenede væsen" symboliserede dermed den moderne tids symbiose mellem menneske og maskine.


ENI blev grundlagt i 1953 med Enrico Mattei som leder af den dengang statsejede virksomhed.
ENI blev fra 1995 som det meste af den statsejede italienske industri privatiseret

(Læs mere om den italienske statsindustri, der så sent som i 1980´erne havde over 500.000 ansatte >>).

Mattei begynder allerede som privat industrimand at bore efter olie og gas på Po-sletten >> i slutningen af 1940´erne - bl.a. i Cortemaggiore, der siden giver navn til en benzintype.

De 7 søstre

Nogle siger, at ENI-logoet seks ben også var Enrico Matteis personlige udfordring overfor de syv store olieselskaber, der nærmest havde monopol på den globale oliehandel fra 2. Verdenskrigs afslutning og frem til oliekrisen i 1970´erne.

Mattei tilskrives opfindelsen af begrebet
"De syv søstre" - der i 1950´erne var:

Standard Oil fra New Jersey, USA, siden ESSO
Royal Dutch Shell, England-Holland
Anglo-Persian Oil Company, siden BP
Standard Oil fraNew York, USA, siden Mobil
Texaco, USA, siden ChevronTexaco;
Standard Oil fra California (Socal), siden Chevron
Gulf Oil, USA

"De 7 søstre" havde i praksis monopol på søgning efter, udvinding af og salg af olie, og på nærmest kartelagtig vis bestemte "søstrene" også prisen på produkterne.

LA MACCHINA
- maskinen - sådan kaldes bilen i Italien
L´APPARECCHIO
- apparatet - sådan kaldes flyvemaskiner

De øgede derfor ikke Matteis popularitet, at han gik udenom "søstrene" og direkte til de olieproducerende arabiske og afrikanske stater, og forsøgte at forhandle direkte aftaler på bedre betingelser end de vilkår, de "7 søstre" kunne presse oliestaterne til.

Enrico Mattei trodsede også et forbud mod at lede efter olie og gas i Italien.
Og "søstrene" var bestemt ikke begejstrede da det lykkedes "the italian tycoon", som Mattei blev kaldt, at etablere en kortvarig bæredygtig energiproduktion i Italien i løbet af 1950´erne.


I dag hævder nogle historikere, at det også var Matteis direkte forhandlinger, der i 1960 førte til, at de store olieproducerende lande grundlagde OPEC.
Et nyt "kartel" som siden oliekrisen i 1970´erne i praksis har afløst "De 7 søstre" som den alt-dominerende faktor på oliemarkedet.

Kun fire af søstrene fra Matteis tid har overlevet dette nye "kartel" - og i dag er ENI i følge firmaets hjemmeside verdens 6. største olieselskab.

Det sidste ville helt sikkert have glædet Enrico Mattei.


Matteis ambitioner om at gøre Italien mindre afhænig af energi fra udlandet lykkedes dog slet ikke.

Der kom ikke, som Mattei ønskede det, a-kraft i Italien, og udvinding af naturgas og olie fra den italienske undergrund har i dag i praksis ingen betydning i det nationale energiregnskab.

Den dag i dag importerer Italien over 80% af sit energiforbrug - blandt andet energi produceret af franske og schweiziske a-kraftværker.

-syl

Retur til
Historie <<


Retur til
Folkesjælen <<


Link
Eni.com >>



Copyright © 2000 - 2011. Tutti i diritti riservati. Charlotte Sylvestersen - Milano >>