24. januar 2012

STADIG
21 SAVNEDE
Antallet af fundne lig er nu oppe på 16.
Den seneste omkomne - en ældre kvinde - blev fundet tirsdag på dæk 3.

Der er stadig rod med tallene over savnede.
De fleste medier taler lige nu om 21, der stadig savnes.

Chefen for Civilforsvaret, der fra lørdag den 21. januar overtog kommandoen over rednings- og oprydningsarbejdet, fortæller, at man har observeret lig klemt fast mellem skibet og havbunden

18.2.2012
15 savnes stadig.
Tømningen af brændstofttanke forventes afsluttet i løbet af en uge.

Opdateret tirsdag 24.1. kl. 14.20
"Kaptajn Schettino - vi er med dig", stod der på et skilt, som napoletanske "tifosi" havde taget med til weekendens fodboldkamp mellem Napoli-Siena.

Det var tifosi fra katajnens hjemby Meta ved Napoli, der på denne måde tilkendegav deres støtte til en kaptajn, hvis opførsel under forliset stadig er under intens efterforskning.
(Printsreen fra TifoNapoli >>)

Tirsdag 13.15: Det forberedende arbejde med at tømme brændstoftankene gik i gang tirsdag morgen - tømning er planlagt til at begynde lørdag.
Printscreen fra Corriere della Sera >>


Belastende vidneforklaringer fra skibets officerer
Avisen La Repubblica kunne mandag den 23.1. offentliggøre udskrifter af afhøringerne af de øvrige officerer ombord på Costa Concordia. Forklaringerne taler ikke til kaptajnens fordel.

I følge officererne havde rederiet kendskab til skikken med at "hilse" på de øer, man sejler forbi.
Officererne forklarede også, at skibet ikke var blevet styret ind på lavt vand efter sammensødet, men ved et utroligt held var gået på grund tæt ved land.

Skibsofficeren Silvia Coronika har til politiet fortalt, at der var for mange uvedkommende på kommandobroen, der forstyrrede skibets manøvrer.
Blandt de personer hun nævner var tilstede på broen er tjeneren, hvis familie bor på Giglio og chefpurser Manrico Giampetroni, der blev reddet ud af skibet 36 timer efter ulykken.
Coronika har også fortalt, at kaptajnen ved afgangen fra Civitavecchia havde bedt om at få "hilsenen" til Giglio tegnet ind på skibets rute.

En af skibets maskinmestre - Alberto Fiorito - har til politiet fortalt at Costa Concordia på sine seneste tre rejser mellem Civitavecchia og Savona har afveget fra den normale rute for at "hilse" på øen Giglio.

Skibets næstkommanderende Ciro Ambrosio forventes at blive indkaldt til yderligere afhøringer torsdag eller fredag.

Fredag den 20. januar.
Ombord på et redningsfartøj sejlede vi omkring den fatale klippe, hvor Concordia stødte på et skær 8 meter under havoverfladen.
Det lille skibs navigationssystem gjord os straks opmærksom på den farlige klippe - scoglio pericoloso - også selv om vi, da foto blev taget, sejlede på over 40 meter dybt vand...

Løj til kystvagten
Officerernes forklaringer bekræfter tilsyneladende også, at kaptajn Schettino gav forskellige forklaringer til henholdsvis rederiet og kystvagten i de kritiske minutter efter sammenstødet med klippeskæret.
Rederiet blev informeret om hullet i skibssiden, mens kystvagten blev holdt hend med den falske forklaring om et tekniske problem med en el-generator.

De afhørte officerer har efter sigende fortalt, at kaptajn Schettino og rederiet marine-operatør Roberto Ferrarini blev enige om ikke straks at udsende en alarm.
Det forlyder, at et "mayday" med efterfølgende "gå fra borde"-ordre automatisk udløser en erstatning på 10.000 euro til passagererne.
På dette tidspunkt var kaptajnen af maskin-officier Giuseppe Pillon allerede blevet informeret om, at fem af skibets maskinrum var under vand, og at skibet kun kan navigeres med tre oversvømmede maskinrum.

Moldavisk kvinde skal også afhøres igen
Den 25-årige moldaviske kvinde, der var ombord som kaptajnens gæst - Domnica Cermotan - skal også afhøres igen.
Hun regnes for et vigtigt vidne, der kan fortælle, hvad kaptajnen foretog sig før, under og efter forliset.

En anden mystisk kvinde leder man stadig efter.
Det forlyder at en blondine, der udgav sig for at være advokat fra rederiet Costa lørdag, dagen efter forliset henvendte sig på det hotel kaptajnen var gæst på, og fik udleveret hans personlige computer, som stadig er forsvundet.
Fra skibet har man nu bjærget alt indhold fra kaptajnens kabine, inklusive to pengeskabe, hvor der muligvis er materiale, der kan bruges i efterforskningen.

Oliepletter på havet

Indbyggere på Giglio opdagede mandag oliepletter på havet, og det mindre udslip blev mandag samlet op af oprydningsmandskabet.

Chefen for Civilforsvaret Franco Gabrielli har besluttet, at tømningen af brændstoftanke først går i gang lørdag.
- Vi afslutter ikke søgningen efter overlevende eller omkomne, før vi har været igennem helt skibet, forsikrer Gabrielli.
Tirsdag morgen sprængtes der flere huller i skibet, og dykkerne afsøger nu dæk 3.
Der formodes stadig at være omkring 22 eller 23 savnede.

Det har tidligere været nævnt, at tømningen af skibets brændsstoftanke kunne medføre ustabilitet, der kunne få Concordia til at flytte sig, og i værste fald "rulle" ned ad havbunden og synke totalt på det over 70 meter dybe vand få meter fra skibets nuværende position.

- Costa Concordia ligger stabilt nu, og der er inden risiko for at skibet synker, forsikrer Civilforsvarets chef.

Admiralen Ilarione dell'Anna, der er udnævnt som sikkerhedskommissær for arbejdet på Giglio og lederen af det hollandske "rengøringsfirma" Smit Slavage Bart Huizing har begge givet grønt lys for at begynde arbejdet med at forberede tømningen af tankene - "defueling" kaldes operationen - for de 2.300 tons brændstof.

Ofre med redningsveste
De to omkomne kvinder, der blev fundet på dæk 4 mandag, var begge iførte skibets orange redningsveste til passagerer.
Det ene offer var den 30-årige Maria D´Incontro, der var ombord med sin mand og sin svigerfamilie for at fejre svigerforældrenes guldbryllup.
Mens resten af familien hoppede i vandet fra skibet, blev Maria ombord på grund af sin vandskræk, og fordi hun ikke kunne svømme.


Concordia ligger ganske tæt ved kysten

Schettinos advokat:
Havareret allerede ved afrejsen?

Kaptajnens advokat Bruno Leporatti vil nu bede politiet undersøge årsagen til, at Costa Concordia sejlede fra Civitavecchia med to timers forsinkelse den 13. januar.
Advokaten antyder, at skibet ved afsejlingen havde problemer med stabiliteten på grund af en defekt vandpumpe, og at dette problem kan have medført sammenstødet med klippeskæret tæt ved havnen på Isola Del Giglio.

Leporatti vil også have ophævet Schettinos husarrast med den begrundelse, at kaptajnen ikke kan gentage den forbrydelse, han er anklaget for.

-syl

Turistguide til
Isola Del Giglio >>


Link
Costa Crociere >>



op /\

Havnen i Giglio - det ser idyllisk ud - men det myldrede med redningsfolk, oprydningsfolk,
politi og journalister af enhver slags - ja, selv skovvæsenet var kommet til øen...




Copyright © 2000 - 2012. Tutti i diritti riservati. Charlotte Sylvestersen - Milano >>