17. januar 2012

STADIG
23 SAVNEDE
Antallet af fundne lig var tirsdag aften 11.

...også helte
Costa Rederiets chef besøgte i dag Concordias chef-purser Manrico Giampetroni, der er indlagt med et kvæstet ben. Giampetroni blev i går mandag efter to døgn mareridt reddet ud af skibet. Hans ben blev lagt i spænd, han blev iført dykkerudstyr, og på en båre transporteret igennem en oversvømmet det af skibet, inden han blev hejst op i helikopteren, der fløj ham til hospitalet i Grosseto.
Han ville undersøge flere kabiner, da et køleskab væltede ned over ham.

Et andet besætningsmedlem savnes stadig. Det sidste man ved om ham er, at han overlod sin plads i en af regningsbådene til et barn.

Kystvagten

Opdateret tirsdag 17.1. kl. 20.30
Retsmødet begyndte kl 11 tirsdag formiddag og sluttede kort før kl. 16.
På pressemødet umiddelbart bagefter bekræftede den offentlige chefanklager i Grosseto, at "kaptajnens forklaringer har ikke ændret ved anklagerne" - og at han ellers ikke har ret til at referere, hvad der blev sagt på det lange retsmøde.

Kaptajnen anklages for uagtsomt mandrab, for skibsforlis og for at have forladt skibet, før evakueringen var overstået. Samlet risikerer han 15 års fængsel for sine forseelser.
Udenfor retssalen var Schettinos hustru, hans bror og en fætter, mange pressefolk, men også mange nysgerrige.

Kl. 20 blev det meddelt, at Schettino ikke længere skal være varetægtsfængslet , men sidde i husarrest - og at han skal aflevere blodprøver for at undersøge, om han har været under indflydelse af alkohol, medicin eller narko.



"Top Gun"-type eller grundig chef
I fødebyen Meta ved Sorrento kalder de ham for "Top Gun" og fortæller, at han fører skib som andre kører Ferrari.
En pensioneret kollega fra Tirrenia Rederiet, hvor Francesco Schettino tidligere var ansat, kalder ham derimod for en yderst velforberedt leder og meget opmærksom på sikkerheden om bord.

Kystvagt-kommandanten Gregorio De Falco
er dagens helt - klik og lyt på Repubblica TV >>

Schettino svarede under retsmødet på spørgsmål i tre timer - og vi ved, at han gentog, at han var på kommandobroen under sammenstødet.

Det forlyder, at han under retsmødet også skulle have sagt, at han fik dårlig rådgivning af sine folk på Concordia - altså at han skyder skylden over på sine underordnede som den næstkommanderende og styrmanden.
Concordias næstkommanderende - Dimitri Christidis - er under efterforskning, mens styrmanden - Ciro Ambrosio - allerede er under anklage.

Efterforskningen fortsætter, så en komplet tidslinje over begivenhederne kan skabes, og så man for eksempel kan afgøre, om kaptajnen sejlede skibet på grund ved havnen på Giglio eller om skibet, hvad noget tyder på, ved et rent held drev ind på lavt vand.

Redningsarbejde og kystsykring fortsætter også
Tirsdag morgen og formiddagsprængte militærfolk med mini-eksplosioner flere huller i skibet, for at redningfolk kunne afsøge alle områder af skibet.
Man fandt yderligere 5 lig tirsdag eftermiddag, og antallet af bekræftede omkomne er nu oppe på 11. Dermed er antallet af savnede ned på 23 personer - de fleste er efter sigende medlemmer af besætningen.

Eksperter har også i dag lagt en barriere omkring det forliste krydstogsskib - og den barriere skulle forhindre en miljøkatastrofe, hvis en eller flere af de 17 store brændstoftanke skulle lække.
Den italienske miljøminister Clini skønner, at risikoen for en miljøkatastrofe er nærmest nul - men han fortæller ikke, om barrieren omkring skibet også kan forhindre eventuelt brændstof i at slippe ud, hvis Concordia i det forventede dårlige vejr torsdag ruller ned ad havbunden på over 70 meters dybde.

GO ON BOARD!
Concordias forlis er det største skibsforlis i Italiens historie, og det ser ud til at blive historiens mest veldokumenterede forlis.
Båndede telefonsamtaler mellem skibet og kystvagt og politi blev offentliggjort af medierne tirsdag, og deudover har mange passagerer taget billeder og optaget video under ulykken og redningsarbejdet.

De rystende optagelser med en chef for kystvagtens chef Gregorio De Falco, der mere og mere desperat forsøger at få kaptajnen og de andre officerer til at forstå, at deres plads er ombord på skibet, så længe evakueringen foregår, er tirsdag gået verden rundt

Kystvagten bander faktisk undervejs og spørger også ironisk, om kaptajnen er på vej hjem...


Uddrag af samtalen:
Kystvagten:
- sejl tilbage og kravl ombord og hjælp med at redde passagererne!"

Kaptajnen:
- Kommandant, her er mørkt, jeg koordinerer det her fra redningsbåden, jeg vil ikke tilbage på skibet"...

Kystvagten:
- Med 100 personer ombord forlader De skibet, for helvede!
(Min oversættelse af ordet "cazzo" - det betyder direkte oversat "pik", red.) -

Kystvagten:
- Hvad vil de, tage hjem? råber kystvagten til kaptajnen kl 01.46.
De sidste passagerer forlader skibet omkring kl. 04.40 lørdag morgen.

Rederiet har i dag udtalt, at naturligvis vil de give kaptajnen juridisk bistand, men at de er overbeviste om, at katastrofen skyldes en menneskelig fejl - kaptajn Francesco Schitinos fejl!



Klippestykket i skibets side og en redningsbåd, der ikke kom i vandet



-syl

Turistguide til
Isola Del Giglio >>




op /\


Copyright © 2000 - 2012. Tutti i diritti riservati. Charlotte Sylvestersen - Milano >>