17. januar 2012

Bookmark and Share
2: "Kaptajn Kujon" og risikoen for dieselolie-udslip
Tirsdag 17.1. - 3: Kaptajnen fastholder sine forklaringer og sin uskyld >>
15. & 16.1. - 1: Krydstogtskibet Costa Concordia forliste fredag d. 12.1.2012 udfor Toscanas kyst >>
Foto fra turist-øen Isola del Giglio >>
Rederiet Costa Crociere (Ejet af amerikanske Carnival) måtte se deres aktier tabe 16% mandag.


29 SAVNEDE
Antallet af fundne lig er 6.
70 personer er sårede, heraf to alvorligt, og antallet af savnede blev sent mandag aften igen korrigeret fra 17 til 29.
Det tyske politi er sikker på, at 12 tyskere mangler i optællingerne - i alt var der over 550 tyskere ombord på Concordia.
Den tyske udenrigsminister er gået ind i sagen og rykker for præcise informationer fra de italienske myndigheder.

48 timer til at tømme 17 olietanke


Den italienske Miljøminister Corrado Clini var mandag til krisemøde i området, og udtalte, at han håbede at man kunne tømme skibet i alt 17 tanke med 2.300 tons dieselolie i løbet af de næste 48 timer.
Vejrudsigten siger, der bliver voldsomt vejr med op til 2 meter høje bølger fra torsdag, og det vil umuliggøre en tømning af tankene.

"Skibet taler også" - det vil sige, at redningsmandskabet hører, at skibet bevæger sig, og man ved, at det i løbet af mandagen flyttede sig 9 centimeter.
Det lyder ikke af meget, men bekræfter de bange anelser om, at Concordia kan "rulle ned" af de tre banker, hvorpå skibet befinder sig lige nu.

De mistænkelig pletter omkring vraget, man noterede i går, var ikke som frygtet diselolie fra skibets tanke, men aller er enige om, at truslen om udslip stor.

20 eksperter i at tømme dieseltanke ankom i går til Giglio.

SKIBETS HISTORIE
Champagneflasken knustes IKKE, da Costa Concordia blev døbt den 7. juli 2006 i Civitavecchis havn.
Blandt sømænd er det et endog særdeles dårligt varsel.
Skibet blev konstrueret af Fincantieri på værftet i Sestri Ponente i Ligurien.
...og forliset skete fredag den 13.
(Om italiensk overtro
- hvor fredag den 17. faktisk er "farligere" >>
)

24. november 2008 stødte Concordia i dårligt vejr sammen med molen i Palermo - uden menneskelige skader.

I 2006 var Concordia Italiens største krydstogtsskib.
Skibet er 290 m langt, 35,5 m bredt og 52 m højt.
17 etager - heraf 14 for passagerne.
Skiber vejer 114.500 t.
Der er plads til 3.780 passagerer i 1.500 kabiner, hvoraf 505 har balkon på skibssiderne.
55 kabiner er luksus-suiter i skibets 6.000 m2 store spa-område i to etager.

Fuld besætning er 1.100.
maks. hastighed 23 sømil/t - march-hastighed 21,5 sømil/t.

Costa Concordia kostede en halv milliard euro at bygge - 3,7 milliarder danske kroner.

Krydstogt-industrien i Italien omsætter for 5 milliarder euro om året.
Branchen har indtil nu ikke mærket krisen, men har derimod meldt om årlige stigninger på op til 30% de seneste år.

I 2010 omsatte Costa Crociere for 2,8 mia. euro - en stigning på 12% i forhold til 2009.
Antallet af passagerer var i 2010 2,1 million på 14 krydstogtskib. 2 nye skibe er under konstruktion.

Opdateret tirsdag 17.1. kl. 12
Kaptajnen Francesco Schettino fremstilles tirsdag kl. 11 i retten, hvor han konfronteres med anklager om uagtsomt manddrag, skibsforlis og for at have forladt sit skib, inden evakueringen var gennemført.


Dagbladet Libero >> har Schettino på forsiden tirsdag 17.1.
Titlen er: "Kaptajn Kujons katastrofer"

Kl. 00.32 fredag nat taler kaptajnen med den italienske kystvagt:
"Jeg leder evakueringen,"
påstår kaptajnen, men man finder ud af, at han er gået fra borde og befinder sig på klipperne langs kysten.
"Hvad vil De, tage hjem måske?"
råber den rystede kystvagt i telefonen til kaptajnen.

Mytteri:
Besætningen begynder evakuering
før kaptajnens ordre

Om ikke andet, så er Concordias forlis nok historiens mest veldokumenterede. Efterforskningen råder over optagelser af alle samtaler mellem skibet og kystvagten, satellitoptagelser, passagernes foto og video og skibets sorte boks er fundet.

Derfor ved man også nu, at besætningen, der ellers har været udsat for kritik i forbindelse med redningsarbejdet, i realiteten begik mytteri og begyndte evakueringen mindst et kvarter før Kaptajn Schettino gav ordren om at forlade skibet.

Held, at Concordia krængede på lavt vand
Man ved også nu, at kaptajnen ikke som først antaget, havde taget den kloge beslutning at sejle det havarerede skib ind mod øen på lavt vand.



Umiddelbart efter sammenstødet med klippen blev Concordias maskinrum oversvømmede, og enhver mulighed for navigation var udelukket.
Sammenstødet med klippen var så voldsomt, at det slog Concordia ud af kurs.
Derfor foretog skibet helt ukontrolleret et U-sving, der til alt held førte det ind mod kysten på lavt vand.
Få hundrede meter længere ude i havet er der 88 meter dybt.

Efterforskningen fandt i går resterne af det klippeskær, Concordia stødte på.
Der var tydlige spor af skibets maling på resten af klippen og man fandt også to metalstykker fra skibssiden.
Der er tale om en klippe 8 meter under vandet, som naturligvis - og i modstrid med kaptajnens hidtidige forklaringer er afmærket på søkort.

Man ved dog også nu, at kaptajnen har slået "auto-piloten" fra, da han afveg for den oprindelige rute.
Afvigelsen var en tjeneste for en chef-tjener, der måtte aflyse sin ferie, og som kaptajnen derfor vil glæde ved at sejle tæt forbi det hus på Giglio, hvor tjenerens forældre bor.

"Besøg" annonceret på Facebook

At denne gestus - som sømændene kalder at neje og som ledsages af skibssirenen - var planlagt, fremgår af søsterens Facebook opdatering omkring kl 21 lørdag aften - "om lidt sejler Concordia tæt forbi os", skrev hun begejstret.



Klippestykket i skibets side og en redningsbåd, der ikke kom i vandet

Video, hvor linen på redningsbåd springer,
og båden falder de sidste meter ned på havoverfladen >>





-syl

Turistguide til
Isola Del Giglio >>




op /\


Copyright © 2000 - 2012. Tutti i diritti riservati. Charlotte Sylvestersen - Milano >>