15. & 16. januar 2012

Bookmark and Share
1: Costa Concordia forliste fredag den 13.1.
udfor øen Isola del Giglio ved Toscanas kyst
Tirsdag 17.1.2012 - 3: Kaptajnen fastholder sine forklaringer og sin uskyld >>
Tirsdag 17.1.2012 - 2: "Kaptajn Kujon" og risikoen for dieselolie-udslip >>
Foto fra turist-øen Isola del Giglio >>


SKIBETS HISTORIE
Champagneflasken knustes IKKE, da Costa Concordia blev døbt den 7. juli 2006 i Civitavecchis havn.
Blandt sømænd er det et endog særdeles dårligt varsel.
Skibet blev konstrueret af Fincantieri på værftet i Sestri Ponente i Ligurien.
...og forliset skete fredag den 13.
(Om italiensk overtro
- hvor fredag den 17. faktisk er "farligere" >>
)

24. november 2008 stødte Concordia i dårligt vejr sammen med molen i Palermo - uden menneskelige skader.

I 2006 var Concordia Italiens største krydstogtsskib.

Skibet er 290 m langt, 35,5 m bredt og 52 m højt.
17 etager - heraf 14 for passagerne.
Skiber vejer 114.500 t.
Der er plads til 3.780 passagerer i 1.500 kabiner, hvoraf 505 har balkon på skibssiderne.
55 kabiner er luksus-suiter i skibets 6.000 m2 store spa-område i to etager.

Fuld besætning er 1.100.
maks. hastighed 23 sømil/t - march-hastighed 21,5 sømil/t.

Costa Concordia kostede en halv milliard euro at bygge - 3,7 milliarder danske kroner.

Krydstogt-industrien i Italien omsætter for 5 milliarder euro om året.

Branchen har indtil nu ikke mærket krisen, men har derimod meldt om årlige stigninger på op til 30% de seneste år.

I 2010 omsatte Costa Crociere for 2,8 mia. euro - en stigning på 12% i forhold til 2009.
Antallet af passagerer var i 2010 2,1 million på 14 krydstogtskib. 2 nye skibe er under konstruktion.



Opdateret mandag 16.1. kl. 12
Kaptajn anklaget for uagtsom manddrab og svigt
Concordia på fejl kurs som del af en joke...
Kaptajnen Francesco Schettino, der lørdag blev anholdt skal blive i fængslet.
- Vi frygter en flugt til udlandet, udtaler den offenltige chefanklager Francesco Verusio.
Politiet har afhørt hundredvis af vidner, og alt tyder nu på, at Costa Concordia på katpajnens ordre er sejlet tæt på kysten som en del af en spøg - en chef-tjener ombord blev kladt op på kommandobroen, fordi han kom fra øen Giglio, og skulle se sit skib "neje" for føde-øen.

Kaptajnen hævder, at klippeskæret ikke var på søkortet - kopier af italienske søkort i søndagens aviser punkterer den påstand.

Kaptajnen forlod skibet før midnat, mens der stadig var passagerer ombord - faktisk blev et nygift ægtepar reddet ud af deres kabine så sent som i nat. Redningsmandskab har tilsyneladende forgæves fredag nat mindet kaptajnen om, at hans pligt var at blive på skibet for at lede evakueringen.

Søndag morgen og formiddag lokaliserede og reddede man endnu 3 overlevende ombord på skibet, mens et ældre ægtepar blev fundet omkomne i deres kabine.
Mandag formiddag fandt man endnu et lig.
Antallet af omkone er nu 6, mens 16 stadig savnes.


Rednings-arbejdet vanskeliggjortes søndag af bølger, der fik skibet til at vippe faretruende.




Klippestykket i skibets side og en redningsbåd, der ikke kom i vandet

Tradition at "hilse" på øen Giglio

Derudover hævder kaptajnen hævder, at skibet sejlede en normal rute, men skibet var alt for tæt på kysten.

Tilsyneladende har det været en tradition, at Costa Concordia altid sejlede tæt på øen og med tågehornene "hilste" på øen.

En tradition, der er opstået, fordi Concordias første kaptajn var født på Isola del Giglio.

Lavt vand forhindrer, at skibet synker helt

Sammenstødet med klippeskæret skete tilsyneladende ved Giglios sydspids.

Kaptajnen vælger at sejle videre, selv om skibet tager vand ind i den over 70 meter lange revne, hvor et stykke af klippen blev revet løs og tydeligt kan ses i dag i skibet venstre side.

Da situationens alvor går op for kaptajnen - må man formode - vælger han at vende om, og sejle mod Giglios havn - hvor der slet ikke er plads til et skib af Concordias størrelse.

Skibet sejler tæt ved kysten, da det for alvor begynder at krænge over, og lykkeligvis kan skibet på grund af det lave vand ikke synke helt.
Kun få hundrede meter fra Concordias nuværende position er havet 70 meter dybt.


Rederiets hjemmeside søndag formiddag - et telefonnummer er eneste hentydning til katastrofen. Klikker man knappen med "detaljer" under nummeret er seneste meddelelse fra rederiet lørdag kl. 17.30.

Kritik af besætningens redningsarbejde

Der gik to timer inden passagerer fik den rette forklaring, og "forlad-skibet"-kommando blev givet.

Indtil da blev passagerer holdt hen med en historie om et sammenbrud i en el-generator, selv om alle havde mærket sammenstødet med klippeskæret.

Sammen falske besked om et teknisk problem blev fra kommandobroen givet til havnekontoret på Giglio.

Søndag formiddag fandt man skibets "sorte boks", der sammen med satellitoptagelser og vidneafhøringer skal klarlægge præcist, hvad der skete, og hvad der blev sagt på kommandobroen fredag aften.
Den "sorte boks" har allerede afsløret, at Concordia sejlede kun 150 meter fra kysten.

Besætning gik først ombord i redningsbådene

Derudover hævder flere passagerer, at besætningen ikke havde styr på redningsarbejdet.

Der berettes - og vises amatør-videooptagelser - om dårlig kommunikation, hvor passagerer i panik bliver sendt frem og tilbage på skibet, fordi ingen havde styr på regningsarbejdet ombord.

Besætningen havde heller ikke styr på det praktiske med at dele redningsveste ud, og redningsbåde sejlede rundt på det skrånende skib med risiko for at ramme de passagerer, der ventede på at blive reddet.

Flere passagerer hævder, at besætningen i flere tilfælde gik først i redningsbådene.

Video, hvor linen på redningsbåd springer,
og båden falder de sidste meter ned på havoverfladen >>


Befolkningen på Giglio, kystvagten og andre skibe, der ankom til redningsstedet, får derimod ros for deres hurtige indsats.



-syl

Turistguide til
Isola Del Giglio >>




op /\


Copyright © 2000 - 2012. Tutti i diritti riservati. Charlotte Sylvestersen - Milano >>