Alitalia

30.9.2008
Bookmark and Share
Alitalia reddet i sidste øjeblik -
indrømmelser til kabinepersonalet,
men 1.500 af dem og 1.750 andre skal stadig fyres

20.1.2009: Alt ved det gamle i det nye Alitalia: Første strejke en uge efter det første fly gik i luften >>

3.12.2008:
"CAI" udskudt til
midt i januar 2009


Det nye Alitalia - Copagnia Aerea Italiana - skulle efter planen have sendt de første fly i luften den 1.12.2008. Det blev siden udskudt til midt i december, og nu letter det første CAI-fly - i følge planen - først midt i januar 2009.


Lav flyvetid for Alitalia-piloter

En Alitalia-pilot skal i følge sin kontrakt flyve 570 timer årligt.
Kollegerne i Ai France skal være i luften 650 timer, men Lufthansa har sine piloter i luften 700 timer.

Den italienske pilot har en lavere grundløn end kollegerne, men har modsat dem ret til at flyve "overtid" op til 900 timer årligt, og vil derfor ofte ende med at have en højere årsløn.

Artikel fra den 30. september 2008

- Inden en måned er vi klare med det nye Alitalia, og vi har gjort et fantastisk arbejde på kun 24 dage med forhandlinger,
lød det begejstret for forretningsmanden Roberto Colaninno, der repræsenterer de 16 italienske investorer, der køber resterne af flyselskabet.

Det lykkedes mandag den 29. september at få underskrifterne fra kabinepersonalets to små uafhængige fagforeninger (Avia e Sdl), og inden da havde den store CGIL-fagforening også givet deres ja.

Leder efter udenlandske partnere

Investorerne bag det nye Alitalia har i følge aftalen ikke lov til at sælge selskabet videre de næste fem år, men må derimod godt byde udenlandske flyseskaber velkomne med mindre aktieposter i det nye selskab.

Lufthansa og Air France har allerede vist deres interesse, og det skønnes at disse udenlandske partnere får lov til at købe mellem 10 og 20 procent af det nye selskabs aktiekapital.

Syv år til til fyre og omplacere

3.250 lyder det seneste skøn over de medarbejdere, som det nye selskab skal give en fyreseddel.
12.500 kan forvente at skrive under på en kontrakt med de nye ejere.

Med i aftalen med den italienske regering er en 7-årsplan - den kaldes en social støddæmperplan - om både løn, understøttelse og nye jobs i den private sektor til de overskydende medarbejdere.

De resterende medarbejdere har nu accepteret en løn-nedagang på 6-7%.
Det forventes dog, at den nedgang kan odvirkes ved hjælp af øget effektivitet og f.eks. flere "fly-timer" for piloter og kabinepersonale.

To års kamp for at redde Alitalia

At der skulle ske noget drastisk med Alitalia har været klart for alle i flere år.

Den seneste redningsaktion af selskabet begyndte den 1. december 2006, hvor hvor den daværende Prodi-regering beslutter, at staten skal ud af Alitalia.

I løbet at de næste par måneder skifter selskabet chef to gange, og i februar 2007 modtager Alitalia fem ikke-bindende tilbud fra forskellige grupper af investorer i en første licitationsrunde.

Air One og Intesa-Sanpaolo-banken er en af tilbudsgiverne.
Finansmanden Carlo De Benedettis "Fond til redning af virksomheder", to udenlandske investeringsselskaber samt endnu en italiensk bank er de andre fire, der vil overtage Alitalia.

Den 17. juli samme år er der kun Air-One tilbage, og da selskabet ikke kan accetere den italienske stats betingelser, trækkes de deres forslag tilbage.

I løbet af sommeren 2007 før Alitialia endnu en gang en ny chef.

I slutningen af august 2007 lanceres en overlevelses-plan hvor der fyres ansatte, der fjernes afgange og ruter, og specielt Milanos Malpensa-lufthavnen får en mindre rolle i Alitalias rutenet.

I slutningen af december 2007 meddeler regeringen, at man forhandler med Air-France - KLM om at de skal overtage 49,9% af aktierne af selskabet.

Først den 18. marts 2008 begynder Air France - KLM deres forhandlinger med fagforeninger. - Alitalias aktier falder med 50% og bliver suspenderet på den italienske børs.

Handlen bliver nu en del af valgkampen 2008 >>, da Berlusconi udtaler, at han ønsker at genoptage forhandlingerne med Air-One og Intesa banken.

Banken afviser irriteret at skulle være interesseret i at genoptage forhandlingerne.

Air-France og KLM kan ikke blive enige med de italienske fagforeninger.
Deres plan betyder 2.100 fyrede og det kan fagforeningerne ikke acceptere.

I dag har fagforeningerne altså måttet acceptere 3.250 fyringer.

Den 2. april 2008 rejser Air-France-chefen Jean-Cyril Spinetta til Paris med et ansigts-udtryk, der lader det tydeligt skinne igennem, at han er TRÆT af Alitalia, italienske fagforeninger og italienske politikere.

Den 4. april melder Berlusconi - ganske få dage før valget - ud, at "Alitalia skal blive på italienske hænder".

Den 14. april vinder Berlusconi og hans alliance valget.

Den 22. april når den endnu siddende Prodi-regering dog at give Alitalia et tiltrængt lån på 300 millioner euro, så lønninger og brændstof kan betales..

Den 30. maj 2008 begynder Berlusconi-regeringen at lede efter købere.

Den 4. juni bliver Alitalia-aktierne igen suspenderet på børsen på grund af salgsrygter og rygter om forhandlinger.

Den 11. juni 2008 begynder EU-Kommissionen at se nærmere på, om der er sket overtrædelser af regler og love i forbindelse med Prodi-regeringens lån til Alitalia - men uden at blokere for, at Alitalia bruger pengene.

26. august 2008 kommer nyheden af en sammenslutning af 16 italienske investorer, der ønsker at danne selskabet "Compagnia Aerea Italiana" - siden blot kaldet CAI.

28. august laver Berlusconi-regerningen et par love om for at lette salget af selskabet og Alitalia bliver erklæret teknisk konkurs.
Augusto Fantozzi udnævnes til komissær for Alitalia og skal forestå salget af selskabet.

Fantozzi modtager forslaget fra CAI den 1. september.

CAI begynder at forhandle med fagforeningerne den 8.9.2008.

Piloternes fagforening forlader lynhurtigt forhandlingsbordet, men kommer tilbage, da kommissær Fantozzi understreger, at uden forhandlinger så begynder han straks at fyre.

Siden bølger forhandlingerne frem og tilbage.

Den 18. september siger i alt seks fagforeninger nej til CAI´s forslag - og CAI trækker sit tilbud om at købe Alitalia.

Man kommer dog igen til forhandlingsbordet, og den 29.9. underskriver de sidste to fagforeninger forslaget fra CAI.

-syl

Retur til
Erhvervsliv <<


23.9.2008
Køber søges til Alitalia ... hvem som helst >>

13.9.2008
Fagforeningerne siger nej
til redningsplan >>




SIDSTE UDKALD

De italienske luftfartsmyndigheder havde af de internationale regler for civil lufttrafik vret tvunget til at indrage Alitalia´s fly-tilladelse, hvis ikke selskabet kunne præsentere en realistisk redningsplan i dag den 30. september.

Copyright © 2000 - 2009. Tutti i diritti riservati. Charlotte Sylvestersen - Milano >>