Alitalia

13. september 2008

Bookmark and Share
Alitalia er stadig ikke reddet -
fagforeningerne siger nej igen

20.1.2009:
Alt ved det gamle i det nye Alitalia: Første strejke en uge efter det første fly gik i luften >>


Alitalia i dag:

239 fly i funktion

18.000 ansatte

Gæld pr. 1.9.2008 - 1,172 mia. euro

Pilotløn for erfaren pilot = 2.050 € udbetalt 14 gange årligt

Stewardløn 1.150 € 14 gange årligt

Alitalia sidder på omkring 55% af den italienske indenrigsflyvning

Detaljer fra redningsplanen:

16 store investerer vil overtage Alitalia

Mellem 5.000 og 7.000 ansatte skal fyres eller outsources

Den 14. månedsløn skal fernes

Arbejdsugen skal stige fra 37,5 til 40 timer

Feriedage skæres ned til 26 dage årligt

Overarbejde aflønnes med +25% i stedet for +35%

Natarbejde vil give 25% højere timeløn og ikke 55% som i dag - arbe,de på helligdage +30% i stedet for +60%.

Artikel fra den 14. september

Natten til den 13. september brød forhandlingerne om Alitalias fremtid endnu engang sammen.

Som under forårets forhandlinger med bl.a. Air France har faforeningerne endnu engang sat hælene i jorden.

Oppositionsleder Walter Veltroni giver denne gang fagforeningerne ret:
- Jeg må helt ærligt sige, at denne gang er fagforeningerne i deres gode ret til at forsvare arbejdere, der tjener 1.300 euro om måneder, når man foreslår dem at gå 25% ned i løn.

Alitalia risikerer at blive et nederlag for Berlusconi

Regeringsleder Silvio Berlusconi meldte ellers for et par uger siden triumferende ud, at nu havde han fundet 16 store italienske investorer (deriblandt banken Intesa Sanpaolo og Benetton-familien >>), og at han dermed var i stand til at opfylde sit valgløfte om at redde det forgældede italienske flyselskab.

Alitalias skæbne er nærmest blevet en besættelse for Berlusconi, der endog har udtalt, at det ville være en katastrofe at lukke selskabet fordi "et stort land som Italien har brug for et nationalt flyselskab for at beskytte og promovere økonomien, landets kulturarv og image i forhold til resten af verden".

Officielt er Alitalia i dag erklæret insolvent og sat under en kommisærs administration, der skal rekonstruere firmaet via et salg.

Begrundet mistanke om skjult statsstøtte

For at fremme salget har regeringen indført særordninger og særlove, så de fyrede ansatte i syv år - enten kan få understøttelse eller ansættes i private virksomheder, der får tilskud for at tage dem. Disse nyordninger bliver i øjeblikket studeret i EU, der har en begrundet mistanke om at der er tale om skjult statsstøtte. Og ordningerne har altså ikke overbevist de italienske fagforeninger, der lige nu slås for at de tilbageværende ansatte ikke skal have forringet deres vilkår.

Alitalia har fløjet med stækkede vinger i mange år, og så sent som i foråret 2008 lånte Prodis regering Alitalia 300 mill. euro så selskabet kunne betale lønninger.
Kritikkere af redningsplanen påpeger, at denne gældspost slet ikke er omtalt i Berlusconi-regeringens redningsplan.
Samme lån på 2,2 mia. danske kroner fik i øvrigt SAS og fem andre europæiske flyselskaber til at anmelde den n italienske regering til EU's transportkommission for brud på reglerne om fri konkurrence

Forbruger-hjemmesiden www.contribuenti.it (www.skatteyder.it) har regnet på redningsplanen som den ser ud i dag, og når frem til at "operation Alitalia" i sidste ende vil koste de italienske skatteydere 2,5 milliarder euro - 138 euro til hver italiensk skatteyder.

-syl

Retur til
Erhvervsliv <<




23.9.2008:
Til salg-annoncer på internet
og i italienske dagblade >>



Pavens bønner
hjælper heller ikke

Forleden skulle Pave Benedikt 1. på pilgrimsrejse til Lourdes i Frankrig,

I lufthavnen mødte han Alitalias konkurs-kommissær Fantozzi, der bad ham bede en bøn for det kriseramte selskab:

- Jeg har bedt for Jer i nogen tid, var svaret fra Paven, der foretrækker Alitalia til sine udlandsrejser.



SAS på linje med Alitalia?

Den 4. juli 2008 placerede det irske finanshus Davy SAS på bunden af en liste over flyselskabers overlevelsesevne kun underget af Austrian Air og Alitalia.


Copyright © 2000 - 2009. Tutti i diritti riservati. Charlotte Sylvestersen - Milano >>