Politik

Februar 2008
Bookmark and Share

Analyse:
Prodi fik Pavens velsignelse - Det kniber med folkets


Finansloven gør
italienerne bange

En undersøgelse foretaget af vabken "Banca Popolare di Milano" viser, at kun 44 % af italienerne nu ser optimistisk på fremtiden.



Det er et fald på 9 % siden juli måned.
62 % forventer, de skal betale mere i skat, og 85 % er stadig imod den amnesti (læs mere midt på siden), der i sommer satte 26.000 kriminelle på fri fod.

Udpluk af finansloven 2007:


Mandag den 16.10.2006. skal parlamentet i gang med de 1.200 ændringsforslag til finansloven, som de politiske partier er kommet med.

Indtil videre holder
følgende forslag:

Turistskat på €5


Italienske byer får mulighed for en direkte beskatning af turister.
I forvejen koster det f.eks. 180 € for en turistbus at sætte turister af på parkerings-øen Tronchetto i Venedig.
Busser betaler også entré i de fleste toscanske byer.
Læs mere om
Turist-skatten >>

Slutskat på 43 %

Folk med indtægter over 70.000 € skal af resten betale 43 % mod i dag 41 %.
(I dag er det kun indtægter over 100.000 €, der betaler den "dyre" skat).
Mere om skat i Italien >>

Flere bliver skattefrie

Frikort-grænsen hæves fra 7.500 € til 8.000 € for ansatta og fra 7.000 € til 7.500 € for pensionister.


Mere til mange

Bliver finanslovsforslaget vedtaget har den italienske statistik - ISTAT - regnet ud, at
16 millioner familier får 263 € ekstra hvert år, mens 4,8 rige familier mister 400 € hvert år.

Bro-penge bliver
til vej-penge


Der skal ikke længere bygges en bo til Sicilien.
I stedet skal bro-pengene bruges til at forbedre infrastrukturen i Syditalien.

Virksomheder, der investerer i Syditalien, skal også igen have en automatisk bonus, og der skal skabes "fri-zoner" til nye projekter i syden.

3 milliarder € skal spares

på sundhedsvæsenet, og der skal hentes 4 milliarder € ind ved at effektivisere jagten på skattesnyderne.

I følge Prodi snydes der i dag for skat og afgifter i en størrelsesorden som det italienske sundhedsbudget - omkring 7 % af BNP.
(Kilde: Espresso - juni 2006)

Skat på SUV-biler

De store Sport Utility Vehicle (f.eks. BMW X5, Lexus X 300, Honda CR-V), der fylder de italienske storbyer skal betale en ekstra skat, men folk, der fra januar køber en "Euro 4"-bil i fem år slipper for at betale den italienske "vægtafgift".

2500 € til 0-3 årige

En slags børnecheck for de yngste årgange er en del af Prodis forslag til finansloven. Den skal god være indtægstbestemt.

... og ingen alkohol
til mindreårige


Pudsigt nok er forslaget om endegyldigt at forbyde salg af alkohol til unge under 18 år også med i finanslovs-forslaget.

Artikel fra oktober 2006

Prodi forærede efter et 35 minutter langt møde den 13. oktober 2006 Pave Ratzinger >> et alterbæger i guld og fik til gengæld pavens velsignelse, medalje og nogle velsignede rosenkranse i sølv.

Folkets velsignelse derimod kniber det mere med:

Flertallet af italienerne er efter knap fem måneder ikke særligt begejstret for Prodis regering.
De viste en meningsmåling foretaget af Demos-Eurisko, der blev offentliggjort den 8. oktober 2006.



Havde der været parlamentsvalg i begyndelsen af oktober 2006 ville centrumhøjrefløjen, hvis leder stadig er Berlusconi, vinde lige så snævert over centrum-venstrefløjen, som centrum-venstrefløjen vandt ved valget i maj.

9.10.2006

53% af italienerne vender fingeren nedad overfor Prodis regering.
41 % finder Prodis første måneder en positiv oplevelse.

Blandt centrumvenstrefløjens egne vælgere er den positive vurdering faldet fra 89 % til 80 %, men de negative er steget fra 6 til 17 %.

Den 23. maj troede 60 % af italienerne, at Prodis regering vill være en positiv oplevelse
(Kilde: Corrire della Sera >>

2/3 forventer, at Prodis regering falder

Kun knap en tredjedel af vælgerne tror i dag, at Prodis regering holder hele den fem-årige valgperiode.

Samme tilfredshed som med Berlusconi

Cirka 40 % af de italienske vælgere er efter knap fem måneder tilfredse med Prodis regering - men på den anden side var også 40 % i sin tid ganske tilfredse med Berlusconis regering


Spinkelt flertal og indbyrdes uenighed

Prodis største problem er, at mangler der blot et par af senatorerne i Senatet, så er regeringen i mindretal.

Det næststørste problem er at holde styr på partierne i regeringen, der spænder fra ærke-kommunister til moderate politkkere, der indtil midten af 1990´erne, som Prodi selv, havde deres gang i centrum-højrepartiet De Kristlige Demokrater.

Derudover har flere af regeringens initiativer også vist sit at skræmme nogle af regeringskoalitionens egne vælgere.

De varmeste politiske emner, siden Prodi-regeringen trådte til den 17. maj 2006:

1.
Amnesti for at løse problemet med overfyldte fængsler.

2.
Liberalisering af erhverslivet

3:
Immigration:
Det skal være nemmere at blive italiener

4:
Udsendelsen af flere soldater til Afghanistan og et nyt kontingent til Libanon.

5:
Telecom-affæren
- Prodi vil informeres om erhvervslivets planer.
... og Alitalia er på fallittens rand - igen.


1:
Knap 26.000 kriminelle på fri fod


22.169 indsatte (14.328 italienere og 8.641 udlændinge) var den 20. september 2006 blevet løsladt som følge af den "mini-amnesti" - kaldet indulto - som Prodi-regeringen vedtog i sommer.

61.264 personer sad den 30. juni 2006 i fængsel - flere end en tredjedel har nydt godt af amnestien.
Deudover er 3.788 personer, der enten var i hus-arrest eller dømt til forvaring også blevet "frikendt" af amnestien.

76 % af italienerne var imod amnestien.

og Afghanistan afvises også at et flertal af vælgerne

2.
Modstand mod liberalisering
af de liberale erhverv


Det kom til korporlig vold, da Prodi og udviklings-minister Pierluigi Bersani i sommer med et dekret annoncerede, at nogle af de liberale erhverv nu skulle til at være... liberale.

Taxichaufførerne vil ikke som forbrugerne have flere taxi på gaderne.
De vil beholde det system, hvor chaufføreerne sælger - de få - licenser mellem hinanden.
Licensen - for taxichauffører og for f.eks. butiks-ejere - regnes i dag som en slags ekstra pension, der skal sælges dyrest muligt.
Efter at taxichauffører havde blokeret trafikken - og Fiumicino-lufthavnen i Rom - i flere dage blev løsningen et kompromis, der betyder en smule flere taxi, men stadig bygger på "licens-systemet".

Bagere skulle også have lov til at bage uden at vente på, at der blev en ledig - og dyr - licens til rådighed.
Og som advokater advokater og notarer skulle også have lov til selv at bestemme - og dermed konkurrere - deres priser.

Håndkøbsmedicin må også nu sælges i supermarkeder - der dog skal have en farmaceut stående ved disken.

Alt den frihed var dog for meget både for de erhvervsdrivende, men også for venstrefløjen, der forudså, at bagerne ville tage 10 euro for et kilo brød, at medicinen ville stige og advokaterne blive dyrere.

Selv om dekretet er vedtaget i en udvandet form, demonstreres der stadig mod det. Partileder Gianfranco Fini fra National Alliancen og advokaternes formand var med i optoget, da 20.000 personer den 12. oktober demonstrede mod liberaliseringen.

3:
Fem år for at blive italienske statsborger


Prodi-regeringen har fremlagt et forslag, der skal halvere den nødvendige tid inden en indvandrer kan søge om italiensk statsborgerskab fra ti til fem år.

Spørgsmålet blev debatteret i parlamentet den 13. oktober, og oppositionen er i vid udstrækning imod en reduktion af tidsrammen, og ønsker generelt større kontrol med både nuværende og kommende immigranter.

Partiet Forza Italia ønsker at beholde den nuværende tidsramme på 12 år, og vil stramme reglerne for statsborgerskab, og blandt andet kræve, at en kommende italiener gennemfører et mindst 12 mdr. langt integrations- og sprogkursus.

I 2005 kom der cirka 200.000 legale immigranter til Italien.
Læs mere om illegale immigranter >>

4:
Flertallet er imod udsendelse
af flere italienske soldater


Den 30. august rejste de første af 2.500 italienske soldater afsted mod Libanon.
Andre 2.000 befinder sig i Afghanistan.
Fredsmissionen i Iraq har kostet over 30 italienske soldater livet.
I alt er omkring 7.000 italienske soldater i dag med i udenlandske missioner.
Halvdelen af italienerne var imod den italienske deltagelse i konflikten i Libanon, og endnu flere var imod deltagelsen i konflikten i Iraq.

5:
Liberalisering stopper ved Telecom og Alitalia


Mens de mindre enheder i erhvervslivet i følge Prodi-regeringen skal til at vænnne sig til liberaliseringen, så er der ikke mere frihed i vente for de allerstørste virksomheder.

Da Telecom-chefen Tronchetti Provera annoncerede, at han ville dele det tidligere statslige telfonselskab op i to firmaer - et for fastnet- og ét for mobiltelefoni, blev Prodi personligt meget fornærmet over ikke at være informeret om planerne før det blev offentliggjort.

Affæren endte med, at Tronchetti Provera trådte tilbage, og at Telecom sandsynligvist ikke bliver splittet op.

Den næste store virksomhed på dagsordenen er det nationale flyselskab Alitalia, der nu har så tom en pengekasse, at medarbejderne risikerer at kigge langt efter næste lønningspose.

-syl

Retur til
Politik <<



Artikler

Portræt af Prodi >>


Prodis regering >>

Skatten i Italien >>


Romano Prodis regering spænder fra traditionelle kommunister til moderate kristelige.


Prodis koalition

Kommunistpartiet Rifondazione

Det italienske kommunistparti

De Grønne

Værdiernes Italien

Rosen i hånden
(socialister og radikale)

Venstredemokraterne

Bevægelsen for europæiske republikanere

UDEUR

Margeritten



Copyright © 2006-2008. Tutti i diritti riservati. Charlotte Sylvestersen - Milano