Mode

November 2010

Bookmark and Share

Jeans i rødvin og "Diesel filosofi"

De mest solgte italienske
jeans-mærker

(Omsætning 2001)

Sixty>>
- 222 mio. euro
Diesel >> - 286 mio. euro
Gas >> - 121 mio. euro
(Gas Jeans er ikke en efterligning af Diesel successen, men forkortelsen for Grotto Sportstøj - Grotto Abbigliamento Sportivo, som var navnet på den butik, grundlæggerens forældre havde!)
Fornarina >> - 88 mio. euro
Replay >> - 87 mio. euro
Onyx >> - 78 mio. euro
Rifle >> - 54 mio. euro
Mash >> - 46 mio. euro
Rica Lewis >> - 45 mio. euro
Carrera >> - 35 mio. euro



Succeshistorien Diesel


Renzo Rosso blev født i 19955, og blev i 1975 færdig med en textil-uddannelse. I 1978 grundlagde han en virksomhed sammen med andre, og skabte mærker som Katherine Hamnett, Goldie, Martin Guy, Ten Big Boys og naturligvis også mærket Diesel.
I 1985 blev Renzo Rosso eneejer og på det tidspunkt starter virksomhedens eksplosive vækst.
Virksomheden bevæger sig ud over de italienske grænser i 1991, og eksporterer i dag 85 % af produktionen. I 1996 åbnede Diesel en stor butik i New York, og i årenes løb har Renzo Rosso modtaget mange priser som forretningsmand.
Produktionen foregår stadig udelukkende i Italien efter den kendte Nord-Øst-italienske model, hvor virksomheden bruger små- og mellemstore underleverandører til selve produktionen, men selv styrer design og markedsføring.
Firmaet beskæftiger direkte omkring 1000 personer.

Flere Diesel reklamer





Artikel fra juli 2005
Diesel-Kunst

DieselWall >> er jeans-firmaets nye kunst-konkurrence, der for anden gang løb af stablen i 2005.

Vinderen og nummer to blandt de over 1.200 indsendte værker får plads på en hel husmur i Berlin og Milano >>.

Fausto Segonis stjernebillede af en Mustang - Steve McQueens køretøj i 1968-filmen “Bullit” - pryder indtil 15. oktober en 360 kvadratmeter stor mur ved San Lorenzo-kolonnerne (som er et af de steder, MAN mødes efter mørkets frembrud i Milano - mere natteliv i Milano >>)

Muren i Milano

(April 2004)

Jeans i Rødvin og "Diesel filosofi"

På den tilsyneladende endeløse liste over modeskabernes initiativer til at finde på nye salgsmetoder kunne man i foråret 2004 tilføje "jeans i vin".

To liter Barbera giver den rigtige farve
Den fyldige røde Barbera-vin fra Piemonte - to liter af slagsen for at være præcis - er i følge mærket "Gold Fever-Cool Hunting People" lige dét, der skal til for at gøre deres jeans helt specielle.



Rødvinen skulle give bukserne et helt specielt skær, og sælges med en flaske af den vin, der er brugt til indfarvningen.
Firmaet er overbevist om, at deres vare bliver efterårets hit i Europa, og forudser lange ventelister på de vin-farvede jeans.

Diesel-filosofi - verden i følge Renzo Rosso



"Mennesker i dag vil ikke give afkald på deres forskellighed. De er opmærksomme på det, de køber, de smider ikke penge ud, men holder øje med at varen er pengene værd."

Citatet er fra et interview med Diesel Jeans´grundlægger, den karismatiske Renzo Rosso - og gennemsnitsprisen for et par Diesel bukser er omkring 160 euro...

Markedsføring eller ideologi

"De unge i dag er smukkere og mere kreative end tidligere. Forskelligheden giver meget mere lyst til at se, forstå og lære at kende.
Det er godt, ellers bliver vi alle "McDonalds´er", alle ens med fire multinationale firmaer, der bestemmer over alle fotokopiernern,"
forsætter Renzo Rosso, der måske har et godt øje til mulige kunder tæt på "No Global" bevægelsen.


Renzo Rosso er ikke et slipsedyr trods omsætningens størrelse

Nutidens unge er ikke ensartede
får som i 80´erne


Renzo Rosso´s pep-talk til de unge (købere) slutter med hans personlige konstatering af, at dagens unge ikke er ensartede får som i 1980´erne, men at dagens mode skabes af mikrogrupper, der også har deres egen musik og religion."
Sådan!

-syl


Retur til Mode <<



Retur til Økonomi <<


Artikler
Tips fra italy.dk
Drik Barbera-vinen i
stedt for at vaske jeans i den!!! >>

Fra efteråret 2004 finder
du også "Carrera Jeans"
i Danmark
Carrera Jeans Store
Store Søndergade 26
Vejle
Tlf 76 41 03 13
www.carrerajeans.dk >>

Copyright © 2000-2010. Tutti i diritti riservati. Charlotte Sylvestersen - Milano