Italiensk
madkultur


December 2011

Bookmark and Share
Esselunga, der er et af Italiens billigste supermarkeder,
hader Coop-bevægelsen og fagforeninger,
og er til salg på grund af familiestridigheder


Andre supermarkedskæder i Italien
GS >> - SMA >> - Unes >> - Di Meglio >> - Coop >> - Pam >> - DeSpar >> - Crai >> - Bennet >> - Auchan >> - Iper >> - Carrefour >>

Italienernes indkøbsvaner 2011: Kun 27% af italienerne køber dagligt ind >>




Forbrugerorganisationen Altroconsumo >> offentliggjorde i oktober 2007 en undersøgelse af priserne i de italienske supermarkeder og i de såkaldte "Iper"-butikker.
"Iper" kæmpestore supermarkeder, der ofte er beliggende i indkøbscentre.
"Iper" er også navnet på en kæde af store supermarkeder.

Esselunga eller S-lunga -
løb af med sejren som det absolut billigste supermarked, når Altroconsumos folk foretog de samme indkøb af dagligvarer af de kendte italienske mærker.

Det viste sig også, at i de områder i Italien, hvor Esselunga konkurrede med andre store kæder som det italienske Iper og Coop faldt priserne på grund af konkurrencen yderligere.

Det italienske Coop viste sig i deres Iper-Coop at være 5% dyrere end S-lunga, mens de almindelige Coop-supermarkeder var hele 10& dyrere.

Måske t il salg:

Grundlæggeren af S-lunga kæden Bernardo Caprotti har ingen arvinger og kæden er her i sit 50-års jublæumsår sat til salg.
Prisen for S-lunga skønnes at være på omkring 5 milliarder euro.

Det første Esselunga-supermarked åbnede i september 1957 i Viale Regina Giovanni i Milano.
Denne butik lukkede i 2006 og er i dag et Standa supermarked.

Oktober 2010:
Altroconsumo udnævnte i 2010 IPER-kæden
til Italiens billigste supermarked....


Artikel fra november 2007


Kilde: Altrocumsumo

I 2006 omsatte Esselunga for 4,9 miliarder euro, og havde et overskud på 180 millioner euro.
Det svarede til 8,7% af omsætningen i italienske super- og ipermarkeder.



Esselunga har 130 butikker Lombardiet, Toscana, Emilia-Romagna, Veneto, Liguria og Piemonte.
Der er omkring 15.000 ansatte i koncernen.
(Kilde: IriInfoscan)

"Esselunga" betyder "det lange S" og det første reklameslogan var
"Langt S, korte priser".



Familie- og fagforeningsvrøvl


Esselunga var oprindeligt et firma ejet af de tre Caprotti brødre og et medlem af Rockefeller-familien - der dog blev købt ud allerede i 1961.

Siden har familien haft sit hyr med at holde virksomheden samlet, og stridighederne kulminerede i 2004-2005 med at Bernardo Caprotti satte sig tungt på magten, og nu tilsyneladende er indstillet på at sælge virksoheden udenfor familien.

Esselunga var blandt de første italienske kæder, der introducerede nyheder som f.eks. økologiske produkter, en linje af egne produkter og introduktion af indkøb online.

Men virksomheden har også gjort sig bemærket ved at have et meget anstrengt forhold til fagforeningerne.
Et forhold, der kun er blevet værre efter, at den nu 80-årige Bernardo Caprotti satte sig alene på magten.

Caprotti-familien har altid holdt sig uden for pressens rampelys, og Bernardo Caprotti mødte faktisk den italienske presse den første gang på jubilæumsdagen den 21. september 2007, da han præsenterede hans egen bog med den kryptiske titel "Sejl og indkøbsvogn" - "Falce e Carello".

Titlen er et ordspil i forhold til det komunistiske slogan "Hammer og sejl", der på italiensk bliver til "Falce e martello".

Bogen er Esselunga-bossens utilslørede angreb på den italienske Coop-bevægelse.

-syl

Madkultur >>

Opskrifter >
>

Madsjov - Esselungas
humoristiske reklamer >>

Kejser An-tun og Cleo-pasta

Artikler
Prisniveauet i Italien >>

På madmarked i Firenze >>

Mere mad-sjov
- men for alvor:
Mesterskabet
i madskulpturer >>


Reklame eller kreativ provokation (2001) >>


Copyright © 2001-2011. Tutti i diritti riservati. Charlotte Sylvestersen - Milano