Madkultur

2007
Bookmark and Share

Anne studerer på Slow Foods mad-universitet - del 1 af 3

Af
Anne Rahbek Christensen


Klik for stort foto >>


Email:
anne@rahbek-christensen.dk >>

På trøffeltur

Annes første nyhedsbrev er fra den 31. januar 2007

Det er nu cirka to måneder siden, jeg pakkede mine ting og flyttede til Italien for at starte på den et-årige Master in Food Culture:
Communicating Quality Products på Universitá di Scienze Gastronomiche - eller University of Gastronomic Sciences.

Uddannelsen er et Slow Food initiativ og beliggende nær Parma, i hjertet af Italiens såkaldte "Food Valley" >>.

Skolen udbyder to masterprogrammer - ét med fokus på produktion af kvalitetsprodukter og med undervisning på italiensk, og ét med hovedvægt på kommunikation om kvalitetsprodukter og med undervisning på engelsk.

Italien trak

Faktisk er det ikke længe siden, jeg hørte om "University of Gastronomic Sciences" første gang.
Det var under et praktikforløb på Nordisk Ministerråd for mindre end ét år siden - på sidste semester af min bachelor i HA Kommunikation.

På Ministerrådet arbejdede jeg med et helt nyt program, "Ny Nordisk Mad", under Lise Lykke Steffensen, seniorrådgiver på Nordisk Ministerråd og talskvinde for Slow Food Danmark.

Lise introducerede mig for universitet, og jeg brændte varm på ideen med det samme.

Så selv om jeg i efteråret 2006 påbegyndte cand.merc. Kommunikation, var jeg simpelthen nødt til at tage til Italien omgående.

- Og det lever i den grad op til mine forventninger!

Entusiasme og inspiration er essensen

De to første måneder er gået alt for hurtigt!

Hver dag er en konstant strøm af entusiasme og inspiration, som virkelig smitter.
Og netop dét anser jeg som universitets og masterens største styrke.
Entusiasmen og inspirationen kommer til udtryk i uddannelsens forskellige undervisningselementer og kombinationen af dem:

Det gælder fagene som for eksempel historien, kulturen og teknologien bag forskellige kvalitetsprodukter.

Det gælder lærerne, som næsten alle er eksterne, enten fra eller uden for Italien, og med hvert deres speciale.

Det gælder vores emnefag med tilhørende "tasting sessions", hvor vi går i dybden med enkelte kvalitetsprodukter (olivenolie, vin, pasta, ost, skinker og pølser).

Og det gælder studieturene, der giver et usammenligneligt indtryk af, hvordan kvalitetsprodukter bliver til og ikke mindst, hvad, der gør dem til kvalitetsprodukter.

Studieturene tæller indtil videre produktion og markedsføring af Parmigiano-Reggiano, prosciutto di Parma og Culatello di Zibello, produktion af mozzarella og ricotta samt Det italienske institut for mejerividenskab i Lodi.

Feltstudier

Vi organiserer også selv smagninger og studieture.
Det har resulteret i en weekendtur til Savigno nær Bologne.
Her har vi været på hvid trøffel jagt >>, besøgt en lokal virksomhed, der videresælger trøfler til restauranter i og uden for Italien og laver produkter med trøfler.

Vi har heldigvis også nydt en trøffel-menu på Restaurant Amerigo om aftenen.

Desuden har vi haft Barolo vinsmagning (moderne vs. traditionelle), en Quebec ostesmagning, og den mere useriøse slags, hvor vi har sammenlignet Ferreros forskellige "Kinder" produkter >>.

"Kinder" produkterne har dog optaget os så meget, at vi planlægger en tur til Ferrero fabrikken i Alba.

Impulser fra hele verden

Effekten af denne samling unge mennesker fra USA, Taiwan, Frankrig, Canada, Tyskland, Hong Kong, Spanien, Danmark, Japan, Australien, Østrig og Korea er absolut også medvirkende til den entusiasme og inspiration, der bobler og koger på University of Gastronomic Sciences.

Vi har alle en interesse for gastronomi og kommunikation - men på hver vores måde, med hver vores baggrund, indgangsvinkel og ideer.

Og det er absolut inspirerende at få tilført nye perspektiver på og fortolkninger af studiet til ens egne!


Skal jeg ønske noget for resten af forløbet, må det være et større fokus på gastronomi og kvalitetsprodukter uden for Italien.
- Gerne kombineret med endnu mere diskussion om, hvad et kvalitetsprodukt egentligt er.
Men det kan være, det kommer…

Ellers bliver der nok mulighed for selv at inddrage det.

Uanset, må italienerne jo siges at være dygtige på området!

Desuden glæder jeg mig til, at kommunikationsfagene kommer til at fylde mere, så uddannelsens to hovedelementer bliver integreret.
- Så vi selv rigtigt kan få lov at prøve kræfter med "communicating quality products".

Alt tyder på, at vi femogtyve studerende kan se frem til at tilegne os et godt grundlag for at kommunikere om kvalitetsprodukter, et spændende og relevant praktikforløb et sted på kloden og heldigvis også et sjovt og festligt år sammen.

Anne Rahbek Christensen

Retur til
Madkultur <<


Nyhedsbrev nummer 2
fra Anne >>

Nyhedsbrev nummer 3
fra Anne >>


Links
Anne er i efteråret i praktik i
Eataly >>
i Torino
- et nyt koncept for torvehal/supermarked
for kvalitets-mad

Nævnt i Annas nyhedsbrev:

Slow Food Universitetet:
www.unisg.it >>
har to afdelinger.
Ved Parma og i Piemonte

Parmesanosten
Parmigiano-Reggiano >>


Parma-skinke >>

Culatello di Zibello >>

Oste-forskningscenteret
Il Clodi >>


Restauranten
Amergigo 1934
ved Bologna >>


Slow Food i Danmark >>




Copyright © 2000 - 2011. Tutti i diritti riservati. Charlotte Sylvestersen - Milano >>