|
Fra midten af 1800-tallet var den folkelige begejstring
for komponisten Giuseppe Verdi så stor, at det man i dag kalder merchandising"
af idoler, allerede da var en stor forretning.
Vin-etiketter inspireret af komponisten Verdis
ansigtstræk og scener fra hans operaer prydede så forskellige ting som tændstikæsker,
vin-etiketter, askebægre og kalendere hos datidens barberere. Blandt
de mange hundrede Verdi-genstande, der indtil den 29. juli 2001 var udstillet
i Palazzo Pigorini i Parma var også en æske med kød-ekstrakt fra 1891, som datidens
reklamefolk forsøgte at øge salget af, ved at smykke emballagen med scener fra
Verdis operaer.
Den folkelige begejstring for Verdi skyldtes i hans levetid
også, at mange af hans værker blev tolket som en støtte til det krav om national
uafhængighed, som voksede sig stærk omkring midten af 1800-tallet.
Publikums begejstring over koret "Va' pensiero" ved premieren den 9. marts
1842 i Scala Operaen var næppe mindre end når vore dages pop- og rockstjerner
stiller op til koncert.
Samlehæfte fra 1913 om Verdi's liv og musik
De gamle italienske tusind lire sedler var også i årtier dekoreret med
Verdis ansigt, og kommercialiseringen af ham florerede også i 100-året for hans
død i 2001. Hans fødehjem, som det siges, at han ville købe og rive
ned for at skjule sine fattige oprindelse, kan i dag købes på serveringsbakker,
postkort og forskellige mere eller mindre smagfulde
souvenirs. Verdi har i over 150 år haft en fanskare, og kun tiden
vil vise, om moderne stjerner som for eksempel Elvis har samme tag i fremtidens
publikum.
-syl
|