
Marionetter i Palermo
Hver
by har sin dukke
Torinos Gianduia er
en lidt snobbet fyr - man siger om folk fra Piemonte, at de er "falsi ma
cortesi" - falske, men velopdragne!
Harlekin fra Bergamo var
klædt i laser, men blev siden en flot farvestrålende lapseagtig fyr.
20.7.1999 Milano smider sine marionetter ud Lejekontrakten
er udløbet, og sognerådet, der ejer ejendommen, hvor Colla-Teatret
har hold til, vil ikke forlænge kontrakten. November 2003
Collas marionetdukker har fået foreløbig husly på Piccolo
Teatro i Milano
Fra
Museet i Palermo
|
Artikel
fra 2002
Mange
steder i Italien har man stolte dukketeater-traditioner. I
Milano har Colla-familien optrådt med dukker i over 150 år.
I
Milano var dukketeater en stor succes allerede i 1700-tallet. De berømte
scener hed dengang Lentasio, Santa Radegonda og Sant'Antonio.
Marionetdukker
var så populære i Milano, at mange af de fornemme eller adelige familier havde
et specielt værelse i deres huse til deres samling af dukker og til deres
private marionet-teater.
Borgerne i Milano kunne særlig godt lide
den dukke, der hedder Gerolamo Della Crina.
Gerolamo er klædt i rødt tøj med en hvid halsklud, og han taler
med den lidt snobbede Piemonte-dialekt.
Han stammer fra vinbyen Asti,
hvor den perlende Asti Spumante stammer fra, og han kunne da også godt lide en
tår over tørsten.
Han drak altid flere kvart-flasker rødvin på scenen,
og Gerolamo-dukken havde faktisk en beholder til vinen inde under tøjet, som dukkeføreren
tømte i pauserne mellem de forskellige akter.
Gerolamo var dukkeføreren
Giuseppe Fiandos opfindelse, og han præsenteredes først i et lokale tæt ved
Domkirken, og siden i Piazza del Tribunale, der i dag hedder Via Mercanti.
Fiandos repetoire omfattede også efterligningner af opførelser på Scala Operaen.
Det kunne være dukke-dramaer over berømte romaner eller repræsentationer af folkelige
melodramaer.
Fik teater af byen i 1807 Fiando
blev i 1807 præmieret for sit arbejde ved at bystyret i Milano overlod ham Bellarmino
Oratoriet i Piazza Beccaria.
Her havde
Fiando og hans dukker med stor succes fast adresse indtil kommunen nedlagde
teatret midten af 1800-tallet.
På det
tidspunkt nedlagde man ikke blot Fiandos teater, men også andre Marionet-dukke-teatre,
og det var en stor skuffelse for mange.
Men heldigvis grundlagde marionettisterne
og deres kompagnier få år efter et nyt teater, konstrueret foran byens retsbygning,
og det teater blev opkaldt efter Gerolamo.
Det
nye teater var imponerende: Dekorationer i forgyldt stuk, udsmykkede buer og
flot smedejerns-arbejde.
Marionetterne
havde omsider fået et ægte teater til deres kunst.
I begyndelsen delte
dukkerne teatret med grupper af skuespillere der optrådte med Milano-dialekt,
men efter få år overtog "træskuespillerne" hele teatret.
Til
slut kom også Colla Kompagniet til det teater, og gør dermed deres entre
på den milanesisk Marionetscene.
Colla'erne
var en stor familie, hvor jobbet som dukkefører gik i arv fra far til søn.
Deres
forestillinger gjorde stor lykke hos publikum, og Colla'erne bliver et fast kompagni
på Gerolamo-teatret i 1907.
Deres forestillinger
bliver blandt andet overværet af personligheder som film-manden Luchino Visconti,
Stravinsky, Simon Veil og Erminio Macario.
På plakaten var klassiske stykker
fra litteraturen, episke digte, melodramaer, ballet og også operetter. Dukkerne
brugt til reklame Der
var så stor tilstømning til stykkerne, at forretningsfolk bad om at få reklamer
for deres forretninger på scenen i pauserne!
I
1930'erne lavede man endda en hel forestilling, der var en reklame for et medicinalfirma,
og i 50'erne reciterede marionetterne faktisk reklamespot på scenen.
Med biograferenes fremkomst og specielt fjernsynet,
kom Colla'erne og deres marionetter på en hård prøve.
I
1957 blev kompagniet opløst og Gerolamo-teatret forladt,
men stilheden varede dog ikke længe.
Kærligheden til marionetdukkerne overvandt vanskelighederne
i 1965, hvor fem af Colla-brødrene sammen med Carla Collas
søn Eugenio Monti genoplivede træ-skuespillerne med
kompagniet: "Carlo Colla og sønner".
Rejser
verden rundt Det
nye kompagni stod for en relancering af marionetterne i stor stil, og Scala Operaen
tilbød Colla'erne "Lilla Scala" til forestillignen Excelsior. Siden
70'erne har kompagniet hver år været gæst ved "De to verdeners festival" i
Spoleto, og kompagniet har rejst Europa og verden rundt med sine forestillinger.
I dag (2002) har Colla'erne over 2000 marionetdukker "på lager",
og bag tæppet arbejder der 12 personer.
-syl |