Teater

Februar 2011

Bookmark and Share


Colla-Kompagniet har over 2000 marionetdukker


Marionetter i Palermo

Hver by har sin dukke
Torinos Gianduia er en lidt snobbet fyr - man siger om folk fra Piemonte, at de er "falsi ma cortesi" - falske, men velopdragne!




Harlekin fra Bergamo var klædt i laser, men blev siden en flot farvestrålende lapseagtig fyr.





20.7.1999
Milano smider sine marionetter ud

Lejekontrakten er udløbet, og sognerådet, der ejer ejendommen, hvor Colla-Teatret har hold til, vil ikke forlænge kontrakten.
November 2003
Collas marionetdukker har fået foreløbig husly på Piccolo Teatro i Milano


Fra Museet i Palermo

 

 

Artikel fra 2002

Mange steder i Italien har man stolte dukketeater-traditioner.
I Milano har Colla-familien optrådt med dukker i over 150 år.

I Milano var dukketeater en stor succes allerede i 1700-tallet.
De berømte scener hed dengang Lentasio, Santa Radegonda og Sant'Antonio.

Marionetdukker var så populære i Milano, at mange af de fornemme eller adelige familier havde et specielt værelse i deres huse til deres samling af dukker og til deres private marionet-teater.

Borgerne i Milano kunne særlig godt lide den dukke, der hedder Gerolamo Della Crina.



Gerolamo er klædt i rødt tøj med en hvid halsklud, og han taler med den lidt snobbede Piemonte-dialekt.

Han stammer fra vinbyen Asti, hvor den perlende Asti Spumante stammer fra, og han kunne da også godt lide en tår over tørsten.

Han drak altid flere kvart-flasker rødvin på scenen, og Gerolamo-dukken havde faktisk en beholder til vinen inde under tøjet, som dukkeføreren tømte i pauserne mellem de forskellige akter.

Gerolamo var dukkeføreren Giuseppe Fiandos opfindelse, og han præsenteredes først i et lokale tæt ved Domkirken, og siden i Piazza del Tribunale, der i dag hedder Via Mercanti.

Fiandos repetoire omfattede også efterligningner af opførelser på Scala Operaen.

Det kunne være dukke-dramaer over berømte romaner eller repræsentationer af folkelige melodramaer.

Fik teater af byen i 1807
Fiando blev i 1807 præmieret for sit arbejde ved at bystyret i Milano overlod ham Bellarmino Oratoriet i Piazza Beccaria.

Her havde Fiando og hans dukker med stor succes fast adresse indtil kommunen nedlagde teatret midten af 1800-tallet.

På det tidspunkt nedlagde man ikke blot Fiandos teater, men også andre Marionet-dukke-teatre, og det var en stor skuffelse for mange.

Men heldigvis grundlagde marionettisterne og deres kompagnier få år efter et nyt teater, konstrueret foran byens retsbygning, og det teater blev opkaldt efter Gerolamo.


Det nye teater var imponerende: Dekorationer i forgyldt stuk, udsmykkede buer og flot smedejerns-arbejde.

Marionetterne havde omsider fået et ægte teater til deres kunst.

I begyndelsen delte dukkerne teatret med grupper af skuespillere der optrådte med Milano-dialekt, men efter få år overtog "træskuespillerne" hele teatret.


Til slut kom også Colla Kompagniet til det teater, og gør dermed deres entre på den milanesisk Marionetscene.

Colla'erne var en stor familie, hvor jobbet som dukkefører gik i arv fra far til søn.

Deres forestillinger gjorde stor lykke hos publikum, og Colla'erne bliver et fast kompagni på Gerolamo-teatret i 1907.


Deres forestillinger bliver blandt andet overværet af personligheder som film-manden Luchino Visconti, Stravinsky, Simon Veil og Erminio Macario.

På plakaten var klassiske stykker fra litteraturen, episke digte, melodramaer, ballet og også operetter.

Dukkerne brugt til reklame
Der var så stor tilstømning til stykkerne, at forretningsfolk bad om at få reklamer for deres forretninger på scenen i pauserne!

I 1930'erne lavede man endda en hel forestilling, der var en reklame for et medicinalfirma, og i 50'erne reciterede marionetterne faktisk reklamespot på scenen.

Med biograferenes fremkomst og specielt fjernsynet, kom Colla'erne og deres marionetter på en hård prøve.

I 1957 blev kompagniet opløst og Gerolamo-teatret forladt, men stilheden varede dog ikke længe.

Kærligheden til marionetdukkerne overvandt vanskelighederne i 1965, hvor fem af Colla-brødrene sammen med Carla Collas søn Eugenio Monti genoplivede træ-skuespillerne med kompagniet: "Carlo Colla og sønn
er".

Rejser verden rundt
Det nye kompagni stod for en relancering af marionetterne i stor stil, og Scala Operaen tilbød Colla'erne "Lilla Scala" til forestillignen Excelsior.

Siden 70'erne har kompagniet hver år været gæst ved "De to verdeners festival" i Spoleto, og kompagniet har rejst Europa og verden rundt med sine forestillinger.

I dag (2002) har Colla'erne over 2000 marionetdukker "på lager", og bag tæppet arbejder der 12 personer.


-syl


Copyright © 2001-2011. Tutti i diritti riservati. Charlotte Sylvestersen - Milano