Scala Operaen

2006

Bookmark and Share
Tenoren Alagna forlod scenen under Aida -
og sang derefter i protest på pladsen foran Scala

Se episoden på www.youtube.com >>



Roberto Alagna i rollen som Radames - så længe det varede...



Alagna debutterede i “Traviata” i England - og havde faktisk i år sagt nej til en kontrakt i Covent Garden for at synge på Scala, hvor han med stor succes debutterede i 1990.



I 1994 blev han af den franske presse udnævnt til "Årets Musikpersonlighed".

Nogle påstår, at Alagna har udtalt, at "publikum har ikke de nødvendige kendskaber til at vurdere musikalske præstationer", og at denne udtalelse skulle have sat sindene i kog hos Scala operaens berømte og berygtede "loggionister".




Scala Operaen i Milano
Scala genåbnede efter en gennemgribende resturering på Milanos helgendag den 7.12.2004.
Artikel fra december 2006

Efter den store arie "Himmelske Aida" - Celeste Aida - buhede og piftede publikum søndag den 10. december 2006 så voldsomt, at verdenstenoren Roberto Alagna tog sit gode tøj og gik.


Ved sæsonåbningen få dage forinden var Alagna, der er fransk født af sicilianske forældre, sammen med resten af staben på Scala blevet hyldet med de rituelle og behørige klapsalver.



Alene Alagna blev ved den første opførelse af Aida hyldet med et helt kvarters klpasalver.
Men da Aida skulle opføres anden gang søndag den 10. december gik det galt.
Alagna blev "buet" af "loggione-publikummet" - de billige pladser, der efter sigende optages af ægte operafans, der har forstand på sagerne.

Og så gik han - mens Aida lidt perpleks sang videre.

Alagna selv har givet flere forklaringer på sin højest utraditionelle opførsel, der bestød, at dublanten måtte overtage rolle som Radames i jeans og skjorte indtil han i pausen mellem akterne kunne iføre sig det korrekte kostume.

Alagna har sagt, at han var offer for en følelsesmæssig blokering, der snørede halsen sammen, så han ikke kunne synge.

Men han har også udtalt, at han er overbevist om, at "loggionisterne" har konspireret mod ham.
- De buede mig endnu før jeg havde sunget, har han udtalt.

Selv om sæsonåbningen var forløbet som en stor succes med alle de tilhørende politikkere og vip´er på plads i deres designertøj, så var problemerne faktisk allerede begyndt umiddelbart efter premieren.

Premiere-publikummet var inviteret til middag i Milanos kejserpalads - Palazzo Reale >> - efter forestillingen - og sangerne var blevet placeret for sig selv i en lille sal ved siden af festsalen, hvad der af specielt Alagna blev opfattet som en stor fornærmelse.


Retssager på kryds og tværs

Pladeselskabet Decca truer med at lægge sag an mod Alagna, fordi der eksisterede en kontrakt om at årets Aida skulle udgives som en musik-DVD.

Alagna selv vil lægge sag an mod Scala, har ophævet hans kontrakt og ydermere nægter at betale hans hotelregning.

Og Scala vil lægge sag an mod Alagna for ikke at have opfyldt sin kontrakt.

Som en foreløbig afslutning på affæren er Roberto Alagna taget af plakaten og endog blevet forment afgang til Scala Operaen.

Arier i fri luft foran operaen

I protest mod den beslutning stillede Alagna sig den 14. december op på pladsen foran operaen og gav udtryk for sin protest overfor pressen og et overrasket publikum ved at synge en arie fra Puccinis opera Madame Butterfly lige umiddelbart inden, at Aida igen skulle opføres inde på Scala Operaen.



Alagna under sin gæste-optræden på Scala
Pladsen med operaen i baggrunden.
Retur til
Opera <<


Retur til
Scala <<



Luciano Pavarotti >>
blev buet og piftet af "loggionisterne" i Milano under sæsonåbningen i 1992, da han sang Don Carlos.



Sopranen
Katia Ricciarelli blev i 1986 piftet ud af "loggionisterne" på Scala.


Hun siger, at episoden var "som en turbulent afslutning på et langt ægteskab".

''Det er svært at dømme en kunstner, der opfører sig sådan, også selv om jeg ikke bryder mig om ideen med at forlade scenen.

Man skal også respektere dem, der ikke har buet og piftet", siger Ricciarelli.




Den 27. december 2000 fik tenoren
José Cura
tørt på af publikum i Madrid under den sidste opførsel af "Il Trovatore", der endog blev sendt direkte i spansk radio.

Cura henvendte sig direkte til publikum:
- Jeg synger for alle Jer og ikke for den del af publikum, der opfører sig dårligt.

Da han atter blev "buet", svarede han igen med at sige, at han opholdt sig i rampelyset, mens dem, der buede skjulte sig i teatermørket.



Copyright © 2006-2011. Tutti i diritti riservati. Charlotte Sylvestersen - Milano